Wystawę dokumentującą polski ruch hipisowski z początków lat 80. XX w. będzie można do poniedziałku oglądać we wrocławskim Muzeum Narodowym.
Ekspozycja składa się z kilkudziesięciu czarno-białych fotografii, slajdów oraz towarzyszącej im dokumentacji. Autorem zdjęć jest artysta fotografik i rzeźbiarz Tomasz Domański.
"Początek lat 80. XX w. to czas drugiej fali polskich hipisów, związanych z powiewem wolności, który wywołała Solidarność oraz premiera filmu Milosa Formana +Hair+"(1979 r.)" - tłumaczy autor zdjęć.
Tomasz Domański: "Początek lat 80. XX w. to czas drugiej fali polskich hipisów, związanych z powiewem wolności, który wywołała Solidarność oraz premiera filmu Milosa Formana +Hair+"(1979 r.)".
Według Domańskiego, ówczesna władza specjalnie nie interesowała się ruchem hippisowskim, a nawet go tolerowała, "mając sposobność do pokazania demoralizacji płynącej do Polski z Zachodu".
"Minęło ćwierć wieku od powstania tych zdjęć, jestem ciekawy jak upływ czasu wpłynie na odbiór klimatu tamtych dni. Oczywiście nie jest on do końca obiektywny, gdyż poprzez bezpośrednie uczestniczenie w tworzeniu tej historii nie jestem wolny od idealizacji własnej hipisowskiej przeszłości" - mówi artysta.
Tomasz Domański jest absolwentem wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jego twórczość obejmuje rzeźby, instalacje, rysunki, fotografie, video i performance; artysta często odwołuje się do procesów natury.
Pierwszą formą aktywności artystycznej Domańskiego była fotografia. W 1983 r., kiedy był więziony za działalność opozycyjną, zrealizował cykl portretów ludzi izolowanych od świata zewnętrznego. Wcześniej, będąc członkiem kontrkulturowych grup młodzieży, fotografował to środowisko przy okazji koncertów muzycznych, demonstracji pacyfistycznych i pielgrzymek. Te zdjęcia stały się wyrazistym dokumentem epoki i dowodem zdolności obserwacyjnych artysty poszukującego symbiozy sztuki i życia.
Wystawa będzie czynna do 4 grudnia. (PAP)
pdo/ abe/