Portretem zagubionego pokolenia współczesnych 30-latków ma być najnowsza sztuka w opolskim teatrze dramatycznym w reż. Kuby Kowalskiego. Spektakl „Dolce Vita” inspirowany był m.in. filmem o tym samym tytule Federico Felliniego i „Kartoteką” Tadeusza Różewicza.
Tekst dwojga autorów – Julii Holewińskiej i reżysera sztuki Kuby Kowalskiego – nawiązuje również do awangardowego poematu amerykańskiego poety Allena Ginsberga „Skowyt”. Premiera "Dolce Vita" 3 maja.
Dyrektor Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu Tomasz Konina podkreślał, że choć każda premiera jest w teatrze świętem, to „Dolce Vita” będzie „świętem niezwykłym”. „To dlatego, że po raz pierwszy od dawna będzie miała u nas miejsce prapremiera spektaklu, specjalnie dla nas napisanego” – zaznaczył i dodał, że to jeden z najciekawszych współczesnych tekstów, jakie pojawiły się w polskim teatrze w ostatnich latach.
Holewińska tłumaczyła, że pisząc tekst wraz z Kowalskim wyszli od scenariusza filmu Felliniego, a w trakcie pracy doszła też do tego inspiracja „Kartoteką” - głównie pod względem formy - oraz „Skowyt”. „Te trzy teksty powstały w innych przestrzeniach i warunkach historycznych, ale pochodzą mniej więcej z tego samego okresu” – tłumaczyła zastrzegając jednak, że były one wyłącznie inspiracją.
Holewińska tłumaczyła, że pisząc tekst wraz z Kowalskim wyszli od scenariusza filmu Felliniego, a w trakcie pracy doszła też do tego inspiracja „Kartoteką” - głównie pod względem formy - oraz „Skowyt”. „Te trzy teksty powstały w innych przestrzeniach i warunkach historycznych, ale pochodzą mniej więcej z tego samego okresu” – tłumaczyła zastrzegając jednak, że były one wyłącznie inspiracją.
Kowalski dodał, że "pierwsze było uwiedzenie obrazem Felliniego" i próba przeniesienia go w obecne warunki. „Postawiliśmy sobie pytanie kim dziś byłby Marcello. Im dłużej siedzieliśmy nad scenariuszem tego filmu, tym bardziej oddalał się Rzym lat 60-tych i tym więcej było współczesności” – mówił reżyser.
Tłumaczył, że efektem jest sztuka o podróży przez życie współczesnego 30-latka, mieszkańca Warszawy. Swego rodzaju mapa życia bohatera – jego relacji z kobietami, rodzicami, mapa ambicji, pracy zawodowej. Historia kogoś, który żyje w „rozkroku” pomiędzy współczesnymi, nowoczesnymi modelami życia czy związku, a „tradycyjną Polską”, która w nim tkwi oraz między „nadmiarem wyborów”.
„Tematem, który przewija się przez cały ten tekst, jest pojęcie wolności. Do jakiego stopnia współczesny człowiek, mieszkaniec dużego miasta, dokonujący pozornie wolnych wyborów, jest wolny; czym dla niego ta wolność jest i jakim jest tak naprawdę dla niego ciężarem” – tłumaczył Kowalski.
Holewińska dodała, że tak jak dla Felliniego w jego filmie Rzym był jednym z bohaterów, tak dla ich sztuki będzie nim Warszawa. „Ale ta Warszawa w naszym spektaklu jest raczej soczewką całej Polski. To opowieść o bohaterze we współczesnej Polsce, urodzonym jeszcze przed transformacją, dorastającym w epoce wczesnego kapitalizmu i żyjącego dzisiaj” - mówiła.
Spektaklowi towarzyszyć będzie muzyka grana na żywo, za którą odpowiada Radek Duda. Na scenie pojawi się cały zespół, w którym będą bas, perkusja, instrumenty klawiszowe, gitara i saksofon.
Dyrektor opolskiego teatru podkreślił, że prapremiera spektaklu „Dolce Vita” jest jednym z najważniejszych wydarzeń towarzyszących 39. Opolskim Konfrontacjom Teatralnym Klasyka Polska, które odbywać się będą od 18 do 26 maja.
„Celowo chciałem zestawić najbardziej klasyczne dzieła polskiej literatury - +Dziady+, +Zemstę+ czy +Balladynę+ – z tekstem, który powstał przed chwilą, bardzo współczesnym, który nie tylko odwołuje się do absolutnej klasyki, takiej jak +Kartoteka+, ale też stanowi bardzo istotną próbę rozmowy o Polsce dzisiaj” – mówił Konina.
Zapowiedział też, że 7 czerwca, po spektaklu "Dolce Vita", odbędzie się uroczyste wręczenie nagród Konfrontacji i dyskusja z udziałem twórców tej sztuki i sztuk nagrodzonych na festiwalu m.in. o polskiej klasyce.
W roli głównej w spektaklu „Dolce Vita” wystąpi Wojciech Solarz. Ponadto zagrają w nim Aleksandra Cwen, Izabela Gwizdak, Arleta Los-Pławszewska, Judyta Paradzińska, Karolina Piechota, Jacek Dzisiewicz, Maciej Namysło, Sylwester Piechura, Łukasz Schmidt, Łukasz Wójcik i Krzysztof Wrona. Za scenografię odpowiedzialna jest Katarzyna Stochalska, za choreografię Izabela Chlewińska, a za światło Damian Pawella. (PAP)
kat/ abe/