Twórca budowanego w Gdańsku Teatru Szekspirowskiego Renato Rizzi uważa, że rolą architektury jest dziękowanie i wyrażanie wdzięczności. Włoski architekt swoje dzieło dedykuje polskiej Solidarności.
Renato Rizzi był jednym z uczestników konferencji prasowej, która odbyła się w środę w Gdańsku, na kilka godzin przed widowiskiem artystycznym pt. „Pierwsze Publiczne Otwarcie Dachu". Okazją do tego wydarzenia jest 450. rocznica urodzin angielskiego dramaturga Williama Szekspira.
Pomysł budowy Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku sięga 1991 r., kiedy to z inicjatywy anglisty, prof. Jerzego Limona powstała Fundacja Theatrum Gedanense, pod patronatem księcia Walii Karola i Andrzeja Wajdy.
Składający się z dwóch połaci dach Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku ma 480 metrów kw., waży ok. 90 ton i jest pokryty patynowaną, miedzianą blachą. Sklepienie będzie otwierało się w ciągu trzech minut.
„Jestem bardzo szczęśliwy, że mogłem zaprojektować ten teatr w Gdańsku. Otwierany dach został pomyślany jako pierwszy zasadniczy element budynku, ponieważ teatr elżbietański działał na otwartej przestrzeni. Dach ma te dwa skrzydła, które otwierają się ku niebu jako gest wdzięczności i podziękowania dla tych, którzy w tym miejscu cierpieli. Mam tu na myśli ludzi Solidarności” – powiedział Rizzi.
Włoch zaznaczył, że „rolą architektury jest dziękować i wyrażać wdzięczność”.
W happeningu „Pierwsze Publiczne Otwarcie Dachu" wśród ponad 90 artystów wystąpi m.in. znany strongman Mariusz Pudzianowski, który spróbuje otworzyć sklepienie budynku ciągnąc kilkudziesięciometrową linę. „Lubię nowe wyzwania i dlatego zgodziłem się na przyjęcie tej roli. To nie będzie tylko sama siła, ale także trochę sprytu i techniki. Nie zawsze samą siłą wygrywałem różne sportowe zawody” – powiedział siłacz.
„Być może po raz pierwszy w dziejach teatru sam budynek teatru będzie głównym aktorem. Przedstawienie będzie nawiązywać do publicznych wydarzeń renesansowych, kiedy przyjeżdżali do miasta książęta i królowie. Celebrowano to w sposób artystyczny: tworzono różne dekoracje, kompozytorzy pisali specjalne utwory, a poeci okolicznościowe wiersze. Często były to przedstawienia alegoryczne, gdzie pokazywano np. zwycięstwo dobra nad złem. Nasza alegoria będzie mówić o triumfie sztuki nad siłą” – wyjaśnił dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego prof. Jerzy Limon.
Za kształt artystyczny widowiska odpowiadać będą m.in. Wojciech Misiuro (choreografia), Zofia de Ines (scenografia), Justyna Łagowska (światła) i Olo Walicki (muzyka).
„Miałam okazję już zobaczyć wnętrze tego teatru i robi piorunujące wrażenie. Także sama bryła budynku jest fascynująca. Składa się z kilku elementów: sznurownia, najwyższa wieża, otwierany dach, podpory i okalający mur. To wszystko jednocześnie jest bardzo spójne” – oceniła Łagowska.
63-letni Renato Rizzi z Włoch jest autorem m.in. Pałacu Sportu we włoskim Trento, którego budowa kosztowała 70 milionów euro. Architekt otrzymał nagrody w konkursach na gmach Muzeum Egipskiego w Kairze (jego projekt zajął trzecie miejsce na dwa tysiące nadesłanych prac) czy dzielnicę Pujiang w Szanghaju. Stworzył też m.in. siedzibę opery w Tokio i dzielnicę La Viltette w Paryżu. Rizzi wykłada w Instituto Universitario di Architettura w Wenecji.
W środku teatru znajdą się trzy rodzaje scen. Widownia pomieści ok. 500-600 osób. Oficjalne otwarcie Teatru Szekspirowskiego zaplanowane jest na 19 września. Gdańska placówka będzie działać na zasadzie impresariatu, bez stałego zespołu aktorskiego.
Pomysł budowy Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku sięga 1991 r., kiedy to z inicjatywy anglisty, prof. Jerzego Limona powstała Fundacja Theatrum Gedanense, pod patronatem księcia Walii Karola i Andrzeja Wajdy.
Kamień węgielny pod budowę placówki wmurowano we wrześniu 2009 r., budowa rozpoczęła się wiosną 2011 r.
Teatr Szekspirowski powstaje w pobliżu zabytkowego centrum Gdańska na placu Bogusławskiego. W tym miejscu w XVII wieku działała podobna instytucja pod nazwą Szkoła Fechtunku, w której wystawiano sztuki Williama Szekspira. Pierwsze wzmianki historyczne o występach aktorów angielskich w Szkole Fechtunku pochodzą z ok. 1611 r. Po rozebraniu Szkoły Fechtunku w 1740 r. powstał w tym samym miejscu inny teatr, zwany Komedienhaus, który funkcjonował do początku XIX wieku.
Koszt budowy i wyposażenia Teatru Szekspirowskiego wyniesie 95 mln zł, z czego 75 proc. stanowi dotacja z Unii Europejskiej, resztę po połowie finansują samorządy: gdański i marszałkowski. (PAP)
rop/ dym/