Cztery pochody, symbolizujące Cztery Duchy Wrocławia, przeszły z różnych części miasta do Rynku, opowiadając historię stolicy Dolnego Śląska – tak wyglądało „Przebudzenie”, czyli widowisko inaugurujące objęcie przez Wrocław tytuły Europejskiej Stolicy Kultury (ESK) 2016 r.
Przygotowywany z wielkim rozmachem, przez brytyjskiego artystę i kuratora ESK ds. performance Chrisa Baldwina, widowisko performance było kulminacją inauguracji objęcia przez Wrocław tytułu ESK 2016.
Spektakl rozpoczął się około godz. 16. Z czterech części miasta wyruszyły pochody, z których każdy symbolizował jednego z Duchów Wrocławia: Ducha Wielu Wyznań, Ducha Innowacji, Ducha Odbudowy i Ducha Powodzi. „Słowo +duch+ sugeruje +esencję+. I właśnie to zdecydowaliśmy się tutaj poruszyć. Nie chodziło nam o stworzenie wrocławskiej procesji historycznej – chcieliśmy odkryć +esencję+ miasta, coś ostatecznie bardziej metaforycznego i poetyckiego” - mówił o spektaklu Baldwin.
Duch Powodzi miał symbolizować walkę mieszkańców miasta z wielką powodzią, która nawiedziła region i stolicę Dolnego Śląska w 1997 r. Duch Odbudowy nawiązywał do wydarzeń, które miały miejsce we Wrocławiu po II wojnie światowej. „Opowiada o ludziach, którzy tracą wszystko i podczas podróży przez kolejne doświadczenia uczą się, jak funkcjonować razem w nowym, kształtującym się społeczeństwie” - opisują tę cześć przedstawienia organizatorzy.
Duch Innowacji, według założeń organizatorów, miał pokazać symbiozę technologii i przyrody. To również nawiązanie do Wrocławia jako miasta rozwijającego gospodarkę opartą na wiedzy. Duch Wielu Wyzwań odwoływał się do wielokulturowego dziedzictwa Wrocławia.
Cztery Duchy połączyły się w Rynku. W ciągu kilkudziesięciu minut cztery wielkogabarytowe metalowe konstrukcje połączono w jedną. W trakcie powstawania olbrzymiej instalacji publiczność obejrzała sceny nawiązujące do każdego z czterech tematów. Częścią przedstawienia były również świetlne wizualizacje na kamienicach okalających Rynek.
W finale spektaklu na szczycie instalacji zabił dzwon. Z wieży wrocławskiego ratusza na rozpiętych linach zjechało trzech aktorów przebranych za anioły, zaś w oknach kamienic pojawili się przedstawiciel orkiestr służb mundurowych.
W spektaklu przebudzenie wzięło udział 1300 artystów i 200 chórzystów. Uczestniczyło w nim również 50 żołnierzy, 20 członków orkiestry oraz 300 rowerzystów.
Według wrocławskiego magistratu w pochodach Czterech Duchów Wrocławia wzięło udział 50 tys. mieszkańców, zaś w całym widowisku 100 tys.
„Przebudzenie” było drugą częścią projektu „Kwartet Flow”, który reżyseruje Baldwin. Pierwszą częścią były „Mosty”, projekt zrealizowany w czerwców 2015 r., w czasie którego 27 wrocławskim mostów zamieniono w artystyczne aranżacje. Na 11 czerwca zaplanowano kolejną część przedsięwzięcia – projekt „Flow”, w ramach którego na Odrze odbędą się koncerty, spektakle i happeningi. Ostatnim z cyklu będzie „Niebo”, czyli ceremonia zamknięcia ESK, która odbędzie się 17 grudnia.
Łącznie w czasie trzech dni w ramach ceremonii otwarcia ESK odbyło się około 100 wydarzeń kulturalnych z różnych dziedzin sztuki.
Wrocław dzieli tytuł ESK wraz z hiszpańskim San Sebastian (stolica regionu Gipuzkoa w Autonomicznej Wspólnocie Baskijskiej).(PAP)
pdo/ mow/