We wtorek w Warszawie rozpoczął się cykl konferencji Dni Kreatywności poświęconych m.in. polskiemu rynkowi muzycznemu i branży gier wideo. W październiku Dni Kreatywności odbędą się też w Łodzi, Krakowie i Poznaniu.
W programie Dni Kreatywności znalazły się panele, warsztaty i konsultacje z ekspertami. Ich tematy związane są przede wszystkim z eksportem polskiej muzyki oraz prawnymi i biznesowymi aspektami rynku gier wideo.
Wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Paweł Lewandowski, otwierając konferencję w Warszawie, podkreślił, że w Polsce ministerstwo zauważyło, jak ważną rolę pełnią przemysły kreatywne.
"Statystyki pokazują, że przemysły kreatywne są większe niż kilka kluczowych wydawałoby się branż gospodarki, np. hotelarsko-gastronomiczna czy wydobywcza. Pragnę zapewnić, że w nadchodzącej kadencji Sejmu, jeśli będzie dane temu rządowi dalej funkcjonować, będziemy kontynuować prace nad ustawami dotyczącymi zachęt dla przemysłów kreatywnych. W ciągu ostatniej kadencji udało nam się zrealizować projekt zachęt dla przemysłu audio-wizualnego. Jesteśmy w trakcie prac nad projektem ustawy dotyczącej ulg podatkowych dla przemysłu gier wideo. Planujemy też przyjrzeć się innym branżom, jak design czy eksport muzyki" - powiedział Lewandowski.
Eksport polskiej muzyki jest jednym z głównych tematów Dni Kreatywności.
Dyrektor Narodowego Centrum Kultury Rafał Wiśniewski zaznaczył, że podczas paneli uczestnicy przyjrzą się m.in. temu, "jak twórcy funkcjonują na świecie, w jaki sposób są wspierani w poszczególnych krajach, jaka jest rola instytucji we wspieraniu tego sektora".
Piotr Lewandowski z Instytut Badań Strukturalnych przedstawił wstępne wyniki badań rynkowych, zrealizowanych na zlecenie MKiDN. Cały projekt badań zostanie zakończony w połowie listopada.
Lewandowski stwierdził, że od kilku lat widać wzrost na rynku sprzedaży muzyki. Zaznaczył różnice między rynkiem Polskim, a globalnym. Podczas gdy globalnie wzrost wynika w dużej mierze ze sprzedaży nośników cyfrowych, to w Polsce związany jest ze wzrostem sprzedaży zarówno nośników cyfrowych, jak i fizycznych.
"Sprzedaż nośników fizycznych to w dużej mierze zasługa polskiego rapu. Od 2012 roku polscy raperzy sprzedali 4 mln płyt. Dzięki temu wzrosła też wartość wytwórni niezależnych" - stwierdził Lewandowski.
Zaznaczył też, że pop jest najpopularniejszym gatunkiem muzycznym, jeśli chodzi o sprzedaż nośników i odtwarzanie (na przykład w galeriach handlowych). Wyjątek stanowi jednak rynek płyt winylowych. Tutaj najpopularniejszymi gatunkami są rock i metal.
Oceniając polski rynek koncertowy stwierdził, że na 23 tysiące koncertów rocznie tylko 130 to koncerty muzyki poważnej. Wśród najczęściej odtwarzanych piosenek w radiu wskazał utwory najnowsze oraz pochodzące z lat 80.
Izabela Frankiewicz z Biura Badań Społecznych Question Mark przedstawiła raport na temat preferencji muzycznych Polaków, oparty na badaniach CBOS, NCK i zeszłorocznego badania gustów muzycznych Polaków przeprowadzonego przez Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Wynika z nich m.in., że najbardziej lubiany gatunkiem muzycznym Polaków jest pop (ponad 70 proc. badanych), a nielubianym muzyka poważna (53 proc.). 29 proc. pytanych zadeklarowało niechęć do disco polo.
W ramach Dni Kreatywności na środę zaplanowano m.in. panele dotyczące specyfikacji poszczególnych rynków w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, strategii budowania międzynarodowej marki artysty i wykorzystywania różnych narzędzi muzycznych serwisów cyfrowych do zwiększania zasięgów odbiorców w kraju i za granicą.
Wśród tematów związanych z branżą gier wideo znalazły się zagadnienia związane z uzyskiwaniem wsparcia finansowego przez twórców gier, prawem własności intelektualnej w procesie produkcji gry wideo i kierunkami rozwoju branży sportów elektronicznych.
Po warszawskiej części Dni Kreatywności odbędą się jeszcze w Łodzi (4-10.10 i 24-27.10), Krakowie (6-13.10) i Poznaniu (17-20).
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. Organizatorem Dni Kreatywności są MKiDN oraz NCK. (PAP)
autor: Wojciech Przylipiak
wbp/aszw/