Przekraczanie granic to motyw przewodni 56. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, który w dniach 3–12 września odbędzie się we Wrocławiu i innych miastach Dolnego Śląska. Publiczność wysłucha m.in. dzieł Lutosławskiego, Mozarta, Beethovena, Schuberta i Brahmsa.
Wratislavia Cantans to największy i najbardziej prestiżowy festiwal muzyki poważnej na Dolnym Śląsku. O szczegółach tegorocznego programu festiwalu opowiedział w piątek podczas konferencji prasowej dyrektor artystyczny, maestro Giovanni Antonini.
Jak wyjaśnił, pomysł na motyw przewodni festiwalu powstał jeszcze zanim wydarzyła się pandemia. "Myślałem wtedy głównie o przekraczaniu granic muzycznych, jednak przeżycia ubiegłego roku i czas obecny sprawiły, że tytuł ten nabrał nowego znaczenia. Przez długi czas granice z powodu pandemii były zamknięte. W tych miesiącach zamknięcia odkryliśmy – co przed pandemią nie było tak oczywiste – że, aby tworzyć, potrzebujemy innych muzyków i publiczności" - mówił Antonini.
Dyrektor artystyczny podkreślił, że w czasie festiwalu Wratislavia Cantans zjawisko przekraczania granic będzie rozpatrywane z różnych perspektyw.
Podczas koncertu inauguracyjnego – z udziałem mezzosopranistki Magdaleny Koženy i NFM Filharnonii Wrocławskiej pod batutą Duncana Warda publiczność przyjrzy się związkom pomiędzy muzyką klasyczną a ludową. "Przekraczanie granic między muzyką klasyczną i ludową można szczególnie zaobserwować pod koniec XIX wieku, a także w wieku XX. Myślę, że ciekawe będzie wysłuchanie w takim repertuarze Magdaleny Koženy, która znana jest z repertuaru barokowego i klasycznego" – wskazał.
W programie koncertu znalazły się dzieła m.in. Witolda Lutosławskiego, Antonína Dvořáka, Maurice'a Ravela i Béli Bartóka.
Inny aspekt przekraczania granic podjęty zostanie podczas dwóch kolejnych koncertów, w czasie których zabrzmi "Werther" Gaetana Pugnaniego oraz "Pierrot lunaire" Arnolda Schönberga. "Myślą przewodnią obu utworów jest relacja pomiędzy słowem mówionym a muzyką. Oba utwory są całkiem eksperymentalne. Pugnani nie tak znany dzisiaj, był ważnym wirtuozem skrzypiec w XVIII wieku. +Werther+ Pugnaniego nigdy nie był wykonywany we Wrocławiu, a +Pierrot lunaire+ dawno, dawno temu" – zauważył dyrektor artystyczny.
W programie Improwizacje wystąpi Agata Zubel i Wolfgang Mitterer. Jak zaznaczył Antonini, ich nocny koncert będzie demonstracją możliwości nowych organów w Narodowym Forum Muzyki.
Quatuor Mosaiques, jeden z najlepszych kwartetów smyczkowych grających na instrumentach historycznych, wykona dzieła Ludwiga van Beethovena. "Beethoven to dobry przykład kompozytora przekraczającego granice. W pierwszych dekadach XIX wieku jego dzieła były niezwykle postępowe. To publiczność była zmuszona zrozumieć jego muzykę, a nie odwrotnie" – wskazał. Utwory tego kompozytora zabrzmią również podczas koncertu pod dyrekcją Giovanniego Antoniniego, który poprowadzi Il Giardino Armonico i Chór NFM.
Giulio Prandi i Coro e Orchestra Ghislieri z Pawii wykonają dzieła epoki późnego baroku. Z kolei koncert pod batutą Pedra Memelsdorffa będzie wynikiem badań prowadzonych przez tego artystę nad muzyką wykonywaną w XVIII wieku na Haiti, będącym wówczas kolonią francuską.
Paul Van Nevel i Huelgas Ensemble przedstawią natomiast dzieła, które przekraczały granice chromatyki. Publiczność usłyszy m.in. utwory Cipriana de Rore, Orlanda di Lasso, Luki Marenzia, Giovanniego de Macque’a czy Michelangela Rossiego. "Będzie to późnorenesansowa muzyka z bardzo progresywnym aspektem w sensie kompozycyjnym" – zapowiedział Antonini.
Zefiro Ensemble pod dyrekcją Alfreda Bernardiniego wykona jedno z arcydzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta, Serenadę B-dur "Gran Partita". "W programie tego samego koncertu znalazła się też kompozycja zupełnie odmienna od Serenady: napisana mniej więcej sto pięćdziesiąt lat później Ionisation Edgara Varese’a. Był to pierwszy utwór w historii powstały wyłącznie na perkusję, co było w tamtym czasie pewnym skandalem" – dodał maestro.
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Lawrence’a Fostera wykona program zatytułowany "Narodziny muzyki współczesnej". Rozpocznie go utwór napisany przez Claude’a Debussy’ego w 1894 roku – Preludium do "Popołudnia fauna", jedno z najbardziej znanych dzieł muzycznego impresjonizmu.
W programie występu NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Josepha Swensena znalazła się XIV Symfonia Dymitra Szostakowicza. Koncert ten będzie zadedykowany pamięci ofiar zamachów na World Trade Center z 11 września 2001 roku. Z kolei Wrocław Baroque Ensemble i Andrzej Kosendiak podczas koncertu zatytułowanego "Trwanie" przedstawią utwory Giacoma Carissimiego i Kaspara Förstera młodszego.
Festiwal zakończy się 12 września koncertem "Epoka romantyczna" z udziałem chóru Bayerischen Rundfunks. Melomani usłyszą wykonania utworów Franza Schuberta, Petera Corneliusa i Johannesa Brahmsa.
Oprócz Narodowego Forum Muzyki festiwal zagości m.in. we wnętrzach wrocławskiego Muzeum Architektury, kościoła pw. św. Marii Magdaleny we Wrocławiu, kolegiaty Świętego Krzyża i św. Bartłomieja. (PAP)
Autorka: Agata Tomczyńska
ato/ dki/