Spot telewizyjny nawiązujący do 30. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego w Polsce i materiały edukacyjne składają się na rozpoczętą we wtorek kampanię "Gen wolności". Znajomość historii buduje miłość do ojczyzny - mówi minister kultury Bogdan Zdrojewski. Program „Gen Wolności” Fundacji "Instytut Lecha Wałęsy" ma w sposób nowoczesny promować patriotyzm, m.in. poprzez akcje edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży.
"Nasze pokolenie żyje pomiędzy epokami. Epoka państwa, kraju końca XX wieku była epoką, w której broniliśmy się, wychowywaliśmy, dbaliśmy i tworzyliśmy patriotyzm (...). Wydaje się, że nasze pokolenie zamknęło tę epokę" - mówił b. prezydent Lech Wałęsa, obecny na inauguracji kampanii.
"Nasze pokolenie żyje pomiędzy epokami. Epoka państwa, kraju końca XX wieku była epoką, w której broniliśmy się, wychowywaliśmy, dbaliśmy i tworzyliśmy patriotyzm (...). Wydaje się, że nasze pokolenie zamknęło tę epokę" - mówił Lech Wałęsa.
Wałęsa zwrócił uwagę, że zamknięcie poprzedniej epoki nastąpiło wraz z wejściem do Unii Europejskiej, rozpoczynającym "epokę kontynentalizacji, a nawet globalizacji".
"Cywilizację i rozwój techniczny doprowadziliśmy do momentu, w którym nie mieścimy się w państwie, w kraju - to za mało" - zauważył Wałęsa. Zaapelował on też o to, aby pamiętać o swoich korzeniach i dbać o patriotyzm, ale jednocześnie, aby myśleć o całym kontynencie, o Europie.
Szef resortu kultury Bogdan Zdrojewski ocenił, że patriotyzm to wszystkie elementy składowe, budujące miłość do ojczyzny. "To znajomość historii, szacunek do dziedzictwa materialnego, odpowiedzialność za wychowanie dzieci, szacunek do osób i bohaterów historii, pamięć o nich" - podkreślił Zdrojewski.
W jego opinii to, jak wygląda pamięć o Solidarności, o jej przywódcach, sposób, w jaki oddajemy im cześć - jest także dowodem oddania i patriotyzmu.
"Te wszystkie składniki będą mieć wpływ na to, jak (...) będzie wyglądało Muzeum II Wojny Światowej, wystawa w Europejskim Centrum Solidarności czy otwierane za dwa lata Muzeum Historii Żydów Polskich" - zauważył Zdrojewski.
Na kampanię "Gen wolności" składa się spot telewizyjny i materiały edukacyjne. Spot nawiązuje do 30. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego i powstał pod honorowym patronatem Andrzeja Wajdy. Publikacje edukacyjne, pokazujące historię Polski przez pryzmat wolności, powstały z kolei pod patronatem prof. Normana Daviesa.
Publikacje pt. "Mam gen wolności" to zeszyt edukacyjny przygotowany z myślą o uczniach starszych klas szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich oraz zeszyt dla nauczycieli, który proponuje tematy i scenariusze lekcji historii. Dla najmłodszych przygotowano kolorowankę, są też bajki - które oprócz wersji drukowanej posiadają audiobook. Bajki czytają m.in. Krystyna Janda i Krzysztof Kowalewski. Materiały edukacyjne mają zostać rozpowszechnione w szkołach.
Szef Narodowego Centrum Kultury Krzysztof Dudek zwrócił uwagę na wyniki rozmaitych statystyk, które obnażają "dramatyczny stan niewiedzy" wśród młodych ludzi.
"Szczególnie widoczne jest to, jeśli chodzi o najnowszą historię Polski, historię lat 80. - okresu, który doprowadził do wolnej, demokratycznej Polski (...). Nowoczesnymi, atrakcyjnymi środkami chcemy dotrzeć do całego społeczeństwa - to jest początek tego projektu - część skierowana do najmłodszych" - tłumaczył. Dudek zapowiedział, że projekt będzie kontynuowany, w przyszłym roku odbędą się jego kolejne odsłony.
Projekt jest w założeniu wieloletni, będzie się składać na niego cykl spotkań i wydarzeń organizowanych w Polsce i za granicą.
„Gen wolności” powstał we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowym Centrum Kultury oraz Fundacją Kocham Polskę i Corem & Studio Zakład. Głównym Partnerem projektu został PKN Orlen, partnerem wspierającym Poczta Polska. (PAP)
agz/ abe/ gma/