Spektakl „Ósemki” w wykonaniu Teatru Miejskiego z Brna zwyciężył podczas 29. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Bez Granic, który w sobotę późnym wieczorem zakończył się w Cieszynie i Czeskim Cieszynie. Laur przyznali widzowie.
„W głosowaniu widzów zwycięskie przedstawienie zyskało średnią ocen 4,875. Drugie miejsce przypadło Teatrowi Pionokio z Łodzi za sztukę +Chłopcy z Placu Broni+ - 4,827. Publiczność doceniła również praską scenie Cyrk La Putyka za +Isloe+. Średnia ocen wyniosła 4,813” – poinformował dyrektor festiwalu Janusz Legoń.
Główną nagrodą była statuetka przedstawiająca huśtawkę wykonaną z granicznego szlabanu.
„Ósemki” w reżyserii Stanislava Slovaka to sztuka, której autorzy postanowili rzucić światło na historię Czech. Oświetlają ją z nieoczekiwanej, gorzkiej i humorystycznej perspektywy. Tytuł nawiązuje do znaczących dat w historii Czech i Czechosłowacji, w których na końcu znajduje się cyfra 8. To m.in. lata 1348 – założenie uniwersytetu w Pradze, 1918 – uzyskanie niepodległości, 1948 – faktyczne przejęcie władzy przez komunistów, 1968 – inwazja wojsk Układu Warszawskiego. Obok tych wielkich dat są też nic nie znaczące, jak 1888 – powstanie Czeskiego Klubu Turystycznego.
Podczas festiwalu w Cieszynie i Czeskim Cieszynie widzowie obejrzeli dziewięć spektakli konkursowych teatrów z Polski, Czech i Słowacji. Po każdym oceniali je. Po zakończeniu festiwalu organizatorzy podsumowali głosy. Widownia festiwalowa miała okazję wysłuchać także koncertów Antoniny Krzysztoń, w repertuarze której znajdują się utwory barda Praskiej Wiosny Karela Kryla, zespołu Tulia, czeskiej wiolonczelistki i wokalistki Doroty Barovej, a także słowackiego jazzmana Petera Lipy.
Tegoroczna edycja przypadła w roku istotnych rocznic. Sto lat temu nawiązane zostały polsko-czechosłowackie relacje dyplomatyczne. Tyle samo lat minęło od napaści Czechosłowacji na Polskę.
Festiwal zbiegł się także z 30. rocznicą przemian 1989 r. w Europie Środkowej. „Nie chodzi jednak tylko o rocznicę wyborów 4 czerwca w Polsce. Dla Solidarności Polsko-Czesko-Słowackiej, która organizuje festiwal, ważne są także inne wydarzenia: demonstracje w Cieszynie - przeciw budowie koksowni w Stonawie i - pod hasłem +Nigdy więcej bratniej pomocy+ – w rocznicę inwazji Układu Warszawskiego na Czechosłowację. 30 lat mija od słynnego Festiwalu Niezależnej Kultury Czechosłowackiej we Wrocławiu, który nie tylko był katalizatorem aksamitnej rewolucji, ale też impulsem inspirującym podobne działania kulturalne w naszym regionie” – mówił PAP dyrektor Festiwalu Janusz Legoń podczas inauguracji festiwalu, 1 czerwca.
Organizatorzy imprezy, aby upamiętnić wydarzenia sprzed lat, przygotowali moduł programowy, który nazwali Impuls 89. Pod jego auspicjami odbyło się m.in. spotkanie działaczy dawnej opozycji z Polski i Czechosłowacji. W Czeskim Cieszynie otwarta została wystawa poświęcona historii SPCzS i jej działań kulturalnych.
Festiwal Bez Granic jest sztandarową imprezą stowarzyszenia Solidarność Polsko-Czesko-Słowacka, wywodzącego się z demokratycznej opozycji. Jej działacze w latach 80. organizowali m.in. nielegalne spotkania opozycjonistów z Polski i Czechosłowacji.
W 1990 r. działacze Solidarności Polsko-Czesko-Słowackiej Jerzy Kronhold z Cieszyna i nieżyjący już Jakub Matl z Czeskiego Cieszyna zorganizowali pierwszą edycję festiwalu, która była poświęcona twórczości Vaclava Havla. Impreza pierwotnie nosiła nazwę "Na granicy". Została zmieniona po wejściu Polski, Czech i Słowacji do UE.
Obecnie organizatorem festiwalu są cieszyński oddział SPCzS i czeskocieszyńskie stowarzyszenie Człowiek na Granicy. (PAP)
autor: Marek Szafrański
szf/ wj/