Pokaz prac projektu badawczego Wearable Theatre z Saint Poelten University of Applied Sciences w Austrii to kolejna propozycja Mazowieckiego Instytutu Kultury (MIK) w ramach cyklu „Nowe Formy Teatru” – poinformował we wtorek PAP Radosław Lubiak z MIK. Pokaz odbędzie się w czwartek.
"Wearable Theatre z Austrii przekracza granice, a właściwie burzy tradycyjne myślenie o teatrze, zaglądając tym samym w przyszłość. To próba połączenia ze sobą sztuki i szybko rozwijającej się technologii, a także badanie nowych perspektyw i wzorów narracyjnych dramaturgii" - napisano w zapowiedzi spotkania.
W czwartek w Mazowieckim Instytucie Kultury austriacki Wearable Theatre zaprezentuje prace przygotowane w ramach projektu badawczego, stworzonego przez prof. Markusa Wintersbergera, wykładowcę na Wydziale Mediów i Technologii Cyfrowych Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Saint Poelten, oraz Marcusa Josefa Weissa, reżysera współpracującego m.in. z Volkstheater w Wiedniu.
Według organizatorów z MIK, "austriacki projekt zaciera zasady co do konstrukcji i narzędzi wykorzystywanych w teatrze", a także "bada nowe obszary, w tym Virtual Reality (VR), pod kątem dramatycznego, narracyjnego i strukturalnego potencjału".
Udział w rozpoczynającym się o godz. 19 pokazie, a następnie spotkaniu jest bezpłatny. Organizatorzy uprzedzają, że z powodu bardzo intensywnych efektów świetlnych wydarzenie nie jest zalecane dla osób chorujących na epilepsję.
Cykl "Nowe Formy Teatru" w MIK jest próbą "stworzenia przestrzeni fermentu twórczego, miejsca swobodnego poszukiwania nowych form artystycznego wyrazu w niełatwej, złożonej rzeczywistości". "Chciałbym, żeby był on również polem międzypokoleniowego dialogu twórców różnych dziedzin sztuki. Ma na celu także zaproszenie widowni do wspólnego, uważnego studiowania świata. Po co? – Żeby móc go zrozumieć i oswoić" - napisał reżyser i kurator programowy przedsięwzięcia Krzysztof Popiołek.
"Nowe Formy Teatru" składać się będą z trzech bloków - Sceny Młodych (studenci reżyserii szkół teatralnych przygotowują czytania performatywne), Części Pierwszych (prezentacje zaproszonych spektakli, innowacyjnych w zakresie swojej formy lub podejścia do teatru jako medium) i Gramatyki Tworzenia (rozmowy twórców teatru i filmu oraz zaproszonych gości z innych dziedzin sztuki).(PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
gj/ pat/