Muzyka niemiecka zabrzmi podczas przyszłorocznego, 17. Festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie. W programie znajdzie się 12 koncertów w siedmiu lokalizacjach. Dzieła 20 kompozytorów, nie licząc anonimowych autorów, wykona 233 artystów.
17. Festiwal Misteria Paschalia potrwa od 6 do 13 kwietnia 2020 r. „Jestem przekonany, że nadchodząca edycja będzie wyjątkowa pod wieloma względami. Festiwal to muzyka sakralna połączona z Triduum Paschalnym, płynnie przechodzi w radosne wielkanocne świętowanie. Kluczem do sukcesu festiwalu okazała się także wyjątkowa atmosfera, która panuje podczas koncertów i dlatego festiwal zyskuje coraz wierniejszą grupę słuchaczy” – powiedział na konferencji prasowej w czwartek Robert Rozciecha, dyrektor ds. wykonawczych Krakowskiego Biura Festiwalowego, które organizuje festiwal.
Zgodnie z przekazanymi na konferencji prasowej danymi w programie 17. edycji znajdzie się 12 koncertów w siedmiu lokalizacjach. Dzieła 20 kompozytorów, nie licząc anonimowych autorów, wykona 233 artystów.
„Myśląc o programie Festiwalu Misteria Paschalia 2020, natychmiast wyobraziłem sobie skondensowaną do wymiaru ośmiu kolejnych dni, chronologiczną opowieść o znaczeniu religii protestanckiej dla rozwoju muzyki niemieckiej” - powiedział dyrektor rezydent festiwalu Raphael Pichon z Paryża.
Jak zapowiedział, chciałby ukazać różnorodność, wielkość i żarliwość tej muzyki, śledząc największych kompozytorów germańskiej szkoły. „Program festiwalu prezentuje się jako rozległy fresk, którego początkiem oraz punktem końcowym jest Bach i który w dziesięciu koncertach opowiada historię Marcina Lutra. Ona właśnie niczym rzeka zasila niemiecką muzykę, począwszy od pierwszych kompozycji Praetoriusów aż do symfonii +Lobgesang+ Mendelssohna” – dodał dyrektor rezydent.
Jego zdaniem festiwal okaże się sukcesem, ponieważ program wydarzenia „wynika z fuzji, niemal reakcji chemicznej, w której oddziałują na siebie muzyka, miejsca, artyści”. Pichon zwrócił uwagę na wyjątkowość akustyczną miejsc koncertów. „W Krakowie elementy akustyczne dostosowane są do organizacji koncertów” – zaznaczył.
Miejscami koncertów w ramach Misteriów Paschaliów są kościoły, Centrum Kongresowe ICE Kraków oraz kopalnia soli w Wieliczce.
Koncert, który zainauguruje festiwal, odbędzie się w ICE Kraków w Wielki Poniedziałek. Melomani usłyszą utwory Hieronymusa i Michaela Praetoriusów – żyjących na przełomie XVI I XVII w. północnoniemieckich artystów. Program wieczoru został skonstruowany jako nabożeństwo nieszporne. „Muzyka tych dwóch kompozytorów błyszczy dzięki mistrzowskiej syntezie, jaka dokonuje się między muzyką protestancką a pełnią stylu polichóralnego odziedziczonego wprost z Wenecji” – opisał Pichon, który będzie dyrygentem podczas tego koncertu. Dzieła Praetoriusów wykona francuski zespół i chór Pygmalion.
Występ Pygmaliona, ale i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, pod dyrekcją Pichona, zakończy również 17. festiwal 13 kwietnia. Podczas wieczoru w ICE Kraków publiczność usłyszy m.in. II symfonię „Lobgesang” Mendelssohna i kantatę Jana Sebastiana Bacha „Nun ist das Heil und die Kraft”. Jako soliści na scenie wystąpią Siobhan Stagg (Austria), Mailys de Villoutreys (Francja) i Robin Tritschler (Iralndia).(PAP)
autor: Beata Kołodziej
bko/ itm/