Bardzo ważne jest budowanie marki i wizerunku wolontariatu; wolontariusz, tak jak strażak, powinien być „zawodem” najwyżej postawionym – mówił we wtorek wicepremier Piotr Gliński podczas Forum Wolontariatu Szkolnego, które odbywa się w Warszawie.
Forum Wolontariatu Szkolnego to zorganizowane po raz pierwszy ogólnopolskie spotkanie przedstawicieli środowiska edukacyjnego, m.in. kuratorów oświaty, nauczycieli, pedagogów i psychologów. Celem forum jest rozpoczęcie krajowej debaty o wolontariacie szkolnym i wyjście z propozycją nowej formuły wolontariatu dzieci i młodzieży – Szkolnego Korpusu Solidarności.
Wicepremier Gliński podkreślił podczas forum, że zadaniem korpusu solidarności jest kontynuacja i rozwijanie dotychczasowych działań, aby stworzyć jak najlepsze warunki dla funkcjonowania wolontariatu w Polsce.
"Reformujemy i rozwijamy wsparcie dla wolontariatu, ale jednocześnie jesteśmy świadomi, że jest to kontynuacja pewnego procesu. Dzięki temu ewolucyjnie korzystamy z doświadczeń i nie popełniamy błędów albo popełniamy ich coraz mniej" – powiedział Gliński.
Zwrócił uwagę, że korpus solidarności to pomysł inspirowany korpusem pokoju stworzonym w USA.
"Bazując na kulturze amerykańskiej, na systemie norm, wzorców, pracy dla innych, które w Ameryce były bardzo rozwinięte, my też możemy sięgać do naszego etosu inteligenckiego, ale także chłopskiego, pomocy sąsiedzkiej. Wiadomo, że w naszej historii to było przerywane m.in. przez to sztuczne, trudne państwo PRL-owskie" – mówił wicepremier.
Podkreślił, że wolontariat musi być stale odbudowywany. "Do tego jest potrzebne wsparcie państwa i wszystkich instytucji, które mogą go wspierać. System szkolny jest w tym szalenie istotny" – zaznaczył.
Dodał, że wolontariat to z jednej strony wartości i etos, a z drugiej – coraz większa profesjonalizacja.
"To profesjonalizacja w co najmniej podwójnym znaczeniu. Samo zorganizowanie systemu wolontariatu to już jest wiedza i umiejętności profesjonalne (…), a z drugiej strony musi też być profesjonalizm związany z konkretną dziedziną życia, w której wolontariat funkcjonuje" – powiedział.
Podkreślił, że wolontariusze mogą czerpać zarówno z etosu, jak i z profesjonalizmu. "Kształtuje się ciekawy, wartościowy człowiek i on zdobywa szereg wspaniałych doświadczeń i także wiedzę profesjonalną" – powiedział Gliński.
Zaznaczył, że bardzo ważne jest także budowanie marki i wizerunku wolontariatu.
"Wolontariat w Polsce to musi być coś tak szanowanego, jak są np. strażacy, w tym ochotnicy. Strażak jest w tej chwili na czele prestiżu zawodowego. (…) Wolontariusz też powinien być takim +zawodem+, który powinien być najwyżej postawiony" – dodał.
Wiceminister edukacji Marzena Machałek podkreśliła, że jest kilka wymiarów wolontariatu. Wskazała na wymiar edukacyjny, który polega na kształtowaniu postaw uczenia się ról społecznych.
"Wolontariusz to jest osoba, która wspiera innych, ale przede wszystkim też kształtuje siebie, rozwija się i czerpie dużo dobra z tego, że daje dobro innym" - powiedziała Machałek.
Przypomniała, że wolontariat jako instytucja jest zapisany w ustawie Prawo oświatowe. "Można tworzyć radę wolontariatu w szkole. Bardzo do tego zachęcamy" - zaznaczyła wiceminister.
Dodała, że wolontariat szkolny odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu postaw uczniów. Podkreśliła, że wolontariat uczy odpowiedzialności, komunikowania się z drugim człowiekiem, słuchania, wrażliwości.
Organizatorem wydarzenia jest Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Wydarzenie objęła honorowym patronatem pierwsza dama Agata Kornhauser-Duda.
Program Wspierania i Rozwoju Wolontariatu Długoterminowego - Korpus Solidarności to nowa inicjatywa propagująca wolontariat długoterminowy. Skierowana jest do wszystkich obywateli, jednak szczególną uwagę ma poświęcić młodemu pokoleniu.
"Mówimy o ważnych wartościach, takich jak odpowiedzialność, uczciwość, dbałość o dobro wspólne. Podkreślamy aspekt formacyjny wolontariatu. Do wolontariatu chcemy zachęcić uczniów, przekonać rodziców, a także wesprzeć w działaniach dyrektorów placówek oświatowych i nauczycieli, czyli opiekunów i koordynatorów szkolnych form wolontariatu" - podkreślają inicjatorzy programu.(PAP)
Autorka: Karolina Kropiwiec
kkr/ joz/