W Sankt Petersburgu zakończył się we wtorek dwudniowy festiwal współczesnej muzyki organowej Organum Novum – rosyjscy melomani wysłuchali m.in. recitalu organowego Romana Peruckiego, organisty bazyliki archikatedralnej w Gdańsku-Oliwie.
Organy są często postrzegane jako instrument historyczny z czasów baroku i renesansu. Tymczasem w dawnej stolicy Rosji można było je usłyszeć na przykład w połączeniu z muzyką elektroniczną na żywo, multimediami i innymi współczesnymi narzędziami. Wszystko w wykonaniu wybitnych muzyków z Polski, Szwajcarii i Rosji – poza Romanem Peruckim wystąpili Michael Pelzl oraz Ilja Folmi-Kudriawcew.
Podczas Organum Novum wykonywane były zarówno popularne wśród wielbicieli organów dzieła najnowsze jak i te praktycznie nieznane w Rosji. W programie koncertu otwarcia, który odbył się w Sali Koncertowej petersburskiego Teatru Maryjskiego, znalazły się kompozycje organowe autorstwa m.in. Zbigniewa Kruczka, Siergieja Słonimskiego, Klausa Hubera i Gérarda Zinsstaga. Z kolei podczas wtorkowego koncertu zaprezentowano dzieła m.in. Sergieja Chismatowa, Thanosa Krisakisa, Michaela Pelzla i Kathariny Rozenberger.
W ramach festiwalu zorganizowane zostały również warsztaty organowe, które poprowadził Roman Perucki. Ten profesor Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku i dyrektor Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku prowadził już wcześniej mistrzowskie kursy organowe w innych krajach, takich jak Niemcy, Francja czy Włochy. Perucki ma w swoim dorobku koncertowym ponad 2000 recitali organowych w najsłynniejszych kościołach i salach koncertowych świata. Grał między innymi w katedrze Notre Dame w Paryżu, w Gandawie (Belgia) i Barcelonie (Hiszpania).
Festiwal Organum Novum został zorganizowany przez petersburskie Centrum Muzyki Akademickiej reMusic.org przy wsparciu Instytutu Polskiego w Sankt Petersburgu, Urzędu Miasta Sankt Petersburga oraz Rady Szwajcarskiej ds. Kultury Pro Helvetia.
Z Moskwy Katarzyna Matuszewska (PAP)
km/ pat/