Cztery premiery zaprezentuje w zbliżającym się sezonie artystycznym Wrocławski Teatr Lalek. Dwie z nich będzie można zobaczyć w internecie, a pozostałe pokazane zostaną na Dużej Scenie.
„Nadchodzący sezon artystyczny będzie sezonem przejściowym, gdzie oprócz produkcji w normalnym trybie z próbami i z widownią idziemy dalej w kierunku produkcji online i pierwsze premiery realizowane będą właśnie w tym trybie - jedna całościowo, a druga tradycyjnie z próbami, z produkcją dekoracji, ale jej premiera odbędzie się online. Poczekamy na lepsze czasy, żeby zagrać ją dla publiczności” – powiedział dyrektor naczelny Wrocławskiego Teatru Lalek Janusz Jasiński podczas poniedziałkowej konferencji prasowej.
Dyrektor podkreślił też, że w ciągu ostatnich miesięcy zespół teatru pracował nad tym, by jak najlepiej przygotować się do ponownego otwarcia i zapewnić publiczności i sobie bezpieczeństwo podczas spektakli i warsztatów. Zostały opracowane zasady bezpiecznego przebywania w przestrzeni WTL. Regulamin jest dostępny na stronie internetowej teatru, a widzowie są zobowiązani do zapoznania się z nim przed przyjściem na spektakl czy warsztat. Jego filarami są: noszenie maseczek i zachowywanie odległości, przestrzeganie higieny, ograniczenie liczby miejsc na widowni.
„Jest u nas bezpiecznie; mamy ten komfort, że to duży budynek, duże przestrzenie. Widownia, która do nas przychodzi może te wszystkie wytyczne związane z epidemią, spokojnie spełniać, a dla nas najważniejsze jest to, że gramy” – dodał Jasiński.
Dyrektor artystyczny WTL Jakub Krofta zauważył, że wirus uderzył w podstawę teatru, jaką jest bliskość i spotkanie z żywym człowiekiem. „Dla nas, ludzi teatru, jest to bardzo trudny okres. Oczywiście staramy się na to reagować. Oprócz przygotowania budynku pod względem zasad bezpieczeństwa, przejawia się to też w planowaniu repertuarowym, tzn. kilka spektakli, które wcześniej były pokazywane na małej scenie, przenieśliśmy na Dużą Scenę, tak żeby mogły być grane właściwie przed taką samą liczbą widzów” – wyjaśnił.
Pierwszą premierą w nowym sezonie artystycznym będzie album audiowizualny „Polskie rymowanki albo ceremonie” na podstawie tekstu Andrzeja Błażewicza i w reżyserii Marty Streker - ukaże się w internecie 12 września. To eksperyment artystyczny na styku dramaturgii, muzyki i wideoartu, skierowany do młodzieży powyżej 16. roku życia.
„Ten tekst, jeżeli chodzi o formę to rapowany monolog, składający się z dziesięciu części. W związku z tym wpadliśmy na pomysł stworzenia albumu konceptualnego, czyli płyty złożonej z dziesięciu utworów, które są odpowiednikiem dramaturgii tekstu i do niej dołożyliśmy warstwę wizualną” – wyjaśniła Streker.
Jak mówiła, tekst opowiada o pamięci historycznej młodych ludzi. „Główny bohater wyrusza na tytułowe ceremonie, czyli na komunię swojej kuzynki i tam zaczyna przechodzić drogę dokopywania się do przeszłości swojej rodziny, a co za tym idzie - drogę poszukiwania własnej tożsamości” – dodała.
Projekt jest realizowany ze środków NCK w ramach programu Kultura w sieci.
Z kolei 17 października czeski duet reżyserski SKUTR, czyli Martin Kukučka i Lukáš Trpišovský - wraz z aktorami WTL - pokaże spektakl „Jaki ten świat jest wielki”. Internetowej premierze przedstawienia dla dzieci na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena towarzyszył będzie cykl reportaży, ukazujących kulisy pracy nad spektaklem w trakcie epidemii. Ten przedsięwzięcie również, dzięki staraniom teatru, uzyskało dofinansowanie z MKiDN.
Trzecią premierą sezonu - w lutym przyszłego roku - będzie sztuka napisana przez kierowniczkę literacką WTL Marię Wojtyszko, wyreżyserowana przez dyrektora artystycznego Jakuba Kroftę. Realizatorzy nie chcą jeszcze zdradzać jej tematu, będzie to jednak historia dla dzieci i dorosłych, grana na Dużej Scenie.
Ostatnią premierę, która będzie miała miejsce wiosną przygotuje aktor WTL i absolwent reżyserii teatru lalek Radosław Kasiukiewicz. Spektakl - skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym - będzie grany na Dużej Scenie. Premiera planowana jest na 28 maja, na otwarcie 6. Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci. (PAP)
autorka: Agata Tomczyńska
ato/ pat/