Wystawa „Marsz Marsz Polonia” przedstawiająca polską diasporę widzianą poprzez obiektyw najwybitniejszych fotografów polskich i amerykańskich od początku XX wieku do czasów nam współczesnych będzie czynna od 1 października w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie.
Ekspozycja została zrealizowana z inicjatywy Konsulatu Generalnego Stanów Zjednoczonych Ameryki w Krakowie.
Jak przypomniała Magdalena Gajoch z Nowohuckiego Centrum Kultury, fotografia swój dynamiczny rozwój od drugiej połowy XIX wieku zawdzięcza amerykańskiemu wynalazkowi - zwijanej błonie fotograficznej opatentowanej przez George Eastmana w 1888 roku.
„Jak żadne inne medium fotografia towarzyszy więc nowoczesnej historii Stanów Zjednoczonych: dokumentując wojnę secesyjną, portretując przybijających do wybrzeża Ameryki imigrantów czy wreszcie przekazując na Ziemię obrazy pierwszych kroków człowieka na Księżycu. Wszystkie te wydarzenia zapisały się w naszej pamięci pod postacią silnych obrazów fotograficznych” - zaznaczyła przedstawicielka NCK.
Jednym z rozdziałów amerykańskiej historii – wskazała Gajoch - są dzieje polskiej społeczności w Stanach Zjednoczonych. Na krakowskiej wystawie będą one zaprezentowane poprzez sześć, różnych gatunkowo i wykonanych na przestrzeni stulecia cykli fotograficznych, które opisują wybrane momenty i miejsca amerykańskiej Polonii.
Najstarszym dokumentem są portretowe fotografie imigrantów z początków XX wieku, a motywem przewodnim ekspozycji stała się doroczna polonijna Parada Pułaskiego w Nowym Jorku.
„Ten głośny i tłumny przemarsz Piątą Aleją odbywa się tradycyjnie w pierwszą niedzielę października. Poprzez zdjęcia prasowe i amatorskie pokazujemy historię Parad Pułaskiego. Z kolei jej współczesne oblicze ukazują fotografie cenionego artysty i fotoreportera Michała Szlagi” - zapowiedziała Gajoch.
Codzienne życie Polonii w latach 1970. i 1980., w przededniu przywrócenia ładu demokratycznego w Polsce, dokumentują prace wybitnej artystki Zofii Rydet z jej projektu dokumentalnego „Zapis socjologiczny”.
Do tradycji fotografii humanistycznej nawiązuje natomiast cykl Josepha Jaworskiego „Panna Maria”, w którym autor przygląda się wiejskiej społeczności jednej z najstarszych polskich enklaw w Stanach Zjednoczonych.
Według organizatorów, artystyczną puentą wystawy są zaś wykonane w 2007 i 2008 roku, w Chicago – stolicy polskiej Ameryki – prace Allana Sekuli, amerykańskiego twórcy o polskich korzeniach, jednego z najwybitniejszych światowych fotografów działających na styku sztuki konceptualnej, aktywizmu politycznego i dokumentu społecznego.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ dki/