Festiwal muzyki dawnej Misteria Paschalia odbędzie się w Krakowie w dniach 12–18 kwietnia. Po dwuletniej przerwie publiczność i wykonawcy znów spotkają się na żywo w salach koncertowych.
Organizatorzy zachęcają do kupna biletów, które wciąż są dostępne - choć liczą się z tym, że pandemia spowodowała pewną zmianę w kwestii uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, wierzą, że sale koncertowe wypełni wierna publiczność. "Nasz festiwal był jednym z tych, które przyciągały naprawdę ogromne grono publiczności zagranicznej. Gościliśmy zorganizowane grupy widzów z Belgii, Francji, Włoch, Niemiec. W tym roku będzie ich mniej" - powiedziała PAP kuratorka festiwalu Misteria Paschalia Joanna Broniec.
Zapewniła jednak, że z pewnością nie zabraknie atrakcji dla miłośników muzyki dawnej. "Tegoroczna edycja odchodzi trochę od linii programowej, którą realizowaliśmy od jakiegoś czasu, czyli prezentacji wybranych kręgów kulturowych. Ale nie jest tak, że całkowicie z nią kończymy - wracamy częściowo do naszych rejonów Europy Środkowo-Wschodniej, więc prezentujemy muzykę polską, austriacką, z niemieckimi i włoskimi wpływami" - podkreśliła kuratorka.
Jednym z przykładów takich wpływów będzie koncert finałowy, czyli współczesna premiera oratorium Schubacka, opowiadające o dwóch uczniach idących do Emaus, w wykonaniu stałych bywalców festiwalu, czyli zespołu {oh!} Orkiestry Historycznej pod dyrekcją Martyny Pastuszki, z udziałem chóru Polskiego Radia. W Wielki Piątek goście będą mieli okazję usłyszeć "Pasję według św. Jana" autorstwa Alessandra Scarlattiego - zostanie ona wykonywana przez zespół Cappella Mediterranea i chór kameralny pod dyrekcją Leonarda Garcii Alarcona.
Ogromnym sukcesem tegorocznego wydarzenia, jak zapewniła Broniec, będzie też koncert inauguracyjny, na który składać będą się psalmy pokutne, które Mikołaj Gomółka napisał do tekstów w języku polskim w tłumaczeniu Jana Kochanowskiego. "Jest to jeden z najwybitniejszych polskich zabytków muzycznych. My będziemy mieli okazję usłyszeć go w katedrze wawelskiej, pierwszy raz w historii festiwalu" - wyjaśniła.
Ten koncert zbiegnie się w czasie ze spotkaniem w Krakowie specjalistów z dziedziny muzyki dawnej, czyli konferencją Europejskiej Sieci Muzyki Dawnej - REMA. Udział w niej ma wziąć ok. 60 promotorów, organizatorów koncertów, dyrektorów artystycznych.
W Wielką Środę z tegorocznymi rezydentami, czyli {oh!} Orkiestrą Historyczną wystąpi Vox Luminis XL, z partiami wokalnymi przygotowanymi pod przewodnictwem Lionela Meuniera. "To jedna z naszych perełek i największych sukcesów. Grupa w tym samym czasie będzie w trasie koncertowej, a nam udało się trafić dokładnie w cztery dni ich przerwy. Jednym z naszych głównych celów, jako organizatorów festiwalu, jest łączenie polskich artystów z wybitnymi zespołami zagranicznymi. Z tego często rodzą się niesamowite projekty na przyszłość" - powiedziała Broniec.
W programie znalazły się też m.in. wykonania Ars Antiqua Austria z oratorium Fuxa o zaparciu się św. Piotra oraz koncert muzyki średniowiecznej Florencji w wykonaniu Sollazzo Ensemble Le Concert de la Loge kierowanym przez Julien Chauvin.
Jak wskazała kuratorka festiwalu, każde spotkanie na żywo z publicznością i artystami, to wydarzenie niezwykłe w kontekście ostatnich dwóch lat. "To dla nas wydarzenie niezmiernie wyczekiwane. Ostatnie dwa lata przeżywaliśmy niestety całkowicie w trybie online - festiwal w 2020 roku miał odbyć się zaraz na początku pandemii, więc został odwołany; stworzyliśmy na szybko odsłonę wspomnieniową - z materiałów archiwalnych. Kolejny festiwal zaplanowany został w formie hybrydowej, ale niestety trafiliśmy na szczyt trzeciej fali" - przypomniała.
"W tym roku wreszcie wracamy - do sal koncertowych, do naszych słuchaczy i publiczności; do warunków, które pozwalają na wymianę emocji i stworzenie relacji między artystami a publicznością" - podsumowała Broniec.
Szczegóły i pełen program festiwalu znaleźć można na stronie: www.misteriapaschalia.com. (PAP)
nak/ pat/