Wakacyjne weekendowe przejazdy z Bytomia do Miasteczka Śląskiego i z powrotem rozpoczyna w sobotę Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Prócz pociągów prowadzonych lokomotywą spalinową, będzie jeździł parowóz – na trasie skróconej do Tarnowskich Gór.
SGKW co roku uruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy na 21-kilometrowej linii: Bytom – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie. Przejazdy odbywają się w weekendy.
Podobną ofertę Stowarzyszenie przygotowało w tym roku w kwietniu i maju – atrakcją było to, że wszystkie pociągi prowadził parowóz. W sobotę SGKW uruchamia natomiast weekendowe kursy wakacyjne na całej trasie, której ostatni odcinek przebiega obok popularnego zalewu rekreacyjnego Nakło-Chechło. Wakacyjny rozkład jazdy wprowadzono na każdą sobotę i niedzielę od 25 czerwca do 11 września.
Z Bytomia Wąskotorowego odjazdy pociągów prowadzonych lokomotywą spalinową przewidziano w sezonie o godzinach 9.00, 12.00 i 16.00. Z Miasteczka Śląskiego pociągi wyruszają o 10.30, 13.30 oraz 17.30. Bilety są do kupienia u obsługi pociągu. W składzie znajduje się wagon do przewozu rowerów i większego bagażu (wózki dziecięce itp.), którego obsługą zajmuje się wolontariusz stowarzyszenia.
Dodatkowo w niedziele – w okresie obowiązywania wakacyjnego rozkładu jazdy – SGKW uruchomi od 3 lipca po dwie pary kursów prowadzonych lokomotywą parową. Z Bytomia Karbia Wąskotorowego odjazdy tych pociągów zaplanowano na godz. 9.30 i 13.05. Z Tarnowskich Gór pociągi wyruszą o 11.15 i 14.20 oraz 17.30.
70-letni parowóz T49 Ryś SGKW kupiło wspólnym staraniem swoim i bytomskiego samorządu w 2019 r. W chwili zakupu maszyna była już częściowo wyremontowana, jednak aby wrócić na tory, potrzebowała jeszcze sporo napraw. Pod tym kątem prowadzono m.in. internetową zbiórkę.
Wyremontowany parowóz można było zobaczyć na szlaku od grudnia ub. roku przy okazji jazd próbnych i szkolenia personelu, a także podczas 30. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. SGKW przypomina swoim pasażerom, że parowóz, oprócz pary, z komina wyrzuca sadzę, należy więc wziąć to pod uwagę przy wyborze odzieży.
SGKW zwraca uwagę, że przystanki Elektrownia Szombierki oraz Dąbrowa Miejska są w tym sezonie przystankami na żądanie, obsługiwanymi w razie obecności pasażerów na peronie lub zgłoszenia chęci wysiadania u kierownika pociągu. W razie braku zainteresowania pociąg przejedzie przez nie bez zatrzymania.
Z kolejki obsługiwanej przez Stowarzyszenie można skorzystać nie tylko, aby dojechać do Zabytkowej Kopalni Srebra albo na plaże nad zalewem. Wzdłuż 21 kilometrów toru o rozstawie szyn 785 mm znajdują się też inne atrakcje: zabytkowa elektrociepłownia w Bytomiu-Szombierkach, stary kamieniołom i rezerwat bukowy na pograniczu Bytomia i Tarnowskich Gór czy wpisane na listę UNESCO inne tarnogórskie podziemia pogórnicze.
Dodatkowo w każdą niedzielę o godzinie 12.15 i 15.15 SGKW zaprasza na zwiedzanie stacji Bytom Karb Wąskotorowy z przewodnikiem. Czas zwiedzania to około godziny, przewodnik czeka na peronie stacji. Podczas zwiedzania czynny jest sklep z pamiątkami znajdujący się w Izbie Tradycji.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie – powstała w 1853 r. przez ponad 140 lat służyła przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południowym zachodzie po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy.
W najlepszych czasach sieć wąskich torów liczyła ponad 230 km i obsługiwała niemal 200 bocznic. Od 2002 r. zachowany odcinek kolei służy przewozowi turystów, a utrzymują ją samorządy, w tym miasto Bytom wraz z pasjonatami z działającego od 2003 r. SGKW. Bazą Stowarzyszenia jest stacja w Bytomiu-Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy i wagony, lokomotywownię, warsztaty czy urządzenia sterowania ruchem.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ skr/