Koncertem, na którym zostanie wykonane oratorium „San Giovanni Battisa” Alessandro Stradella, rozpocznie się w piątek wieczorem we Wrocławiu 57. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans.
Organizowana przez Narodowe Forum Muzyki Wratislavia Cantans to największy i najbardziej prestiżowy festiwal muzyki poważnej na Dolnym Śląsku.
Hasłem przewodnim tegorocznej edycji są „Niebezpieczne związki”. To tytuł książki Pierre’a Choderlosa de Laclos, a także filmu Stephena Frearsa – dzieł – jak podkreślają organizatorzy festiwalu - „podejmujących opowieść o relacjach podległości i władzy, będącej częstą przyczyną ludzkich działań”. „Te słynne utwory zainspirowały Giovanniego Antoniniego, dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego, do poszukania analogicznych tematów w muzyce” – podano.
Festiwal rozpocznie się w piątek wieczorem koncertem, na którym zostanie wykonane oratorium „San Giovanni Battisa” Alessandro Stradella – barokowego, włoskiego kompozytora operowego. Będzie to pierwsze wykonanie we Wrocławiu tego dzieła, które premierę miało w 1675 r. w Rzymie. Utwór wykona zespół Wrocław Baroque Ensemble, którym pokieruje dyrektor Narodowego Forum Muzyki Andrzej Kosendiak. Koncert odbędzie się w katedrze pw. św. Jana Chrzciciela.
Podczas tegorocznej edycji festiwalu wystąpi m.in. Narodowy Chór Ukrainy „Dumka”, który wykona ukraińską muzykę sakralną od XVIII do XXI wieku. „Będzie to dla mnie interesujące, móc odkryć ten repertuar, gdyż muzyka ukraińska właściwie nie jest mi znana. Poza tym zaproszenie zespołu ze Lwowa ma w tej chwili jeszcze bardziej szczególne znaczenie” – mówił wcześniej dyrektor artystyczny Wratislavia Cantans Giovanni Antonini.
Ukraiński chór „Dumka” będzie można usłyszeć także na zakończenie festiwalu podczas prawykonania oratorium Ołeksandra Szymko „Wyraj”. W trakcie koncertu pod kierownictwem Romana Rewakowicza wystąpi także sopranistka Tetiana Zhuravel, zespół autentycznej muzyki ukraińskiej Bożyczi oraz Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej.
W programie festiwalu znalazło się także oratorium „Rappresentatione di anima et di corpo” napisane przez Emilia de’Cavalieriego na samym początku XVII stulecia. „Utwór ten można uznać za pierwsze w historii muzyki oratorium. Jest też jednym z pierwszych przykładów recitar cantando. Poza samą muzyką, obecny jest w nim również wymiar polityczny i religijny - dzieło powstało bowiem w epoce kontrreformacji. Utwór mówi także o kwestiach dotyczących ludzkiego życia, takich jak upływ czasu, pojęcie wieczności oraz związek między ciałem a duszą” – mówił dyrektor artystyczny. Oratorium wykona Il Giardino Armonico pod dyrekcją Antoniniego. Dopełni go muzyka instrumentalna wczesnego baroku.
Podczas festiwalu światową premierę będzie miała VIII Symfonia Pawła Łukaszewskiego „Hymny Banganarti”. Utwór, który powstał na zamówienie tegorocznego festiwalu, nawiązuje do archeologicznego odkrycia polskich naukowców w Sudanie.
Na muzyce francuskiej skupi się natomiast koncert zespołu Le Poeme Harmonique pod dyrekcją Vincenta Dumestre. Tematem koncertu pt. „Dyktator muzyki francuskiej” jest niebezpieczny związek między kompozytorem Jean-Baptiste Lullym a Molierem. „Lully miał zupełny monopol na wykonania muzyki w Paryżu i większości teatrów we Francji. Takie prawo nadał mu Ludwik XIV. Program prezentuje fragmenty różnych oper, które Lully napisał w kolaboracji z Molierem” – tłumaczył dyrektor artystyczny.
Oprócz Narodowego Forum Muzyki festiwal zagości m.in. we wnętrzach katedry pw. św. Jana Chrzciciela, kościoła pw. św. Marii Magdaleny czy Synagogi pod Białym Bocianem. Koncerty w ramach festiwalu odbędą się również w innych miastach Dolnego Śląska.(PAP)
autor: Piotr Doczekalski
pdo/ dki/