Gdański oddział IPN zorganizował w czwartek premierę kilkuminutowego filmu edukacyjnego w rozszerzonej rzeczywistości pt. „Kryptonim +Wakacje Zuzanny+”. Przed kinem zaparkował mobilny showroom gamingowy prezentujący edukacyjną „Gra Szyfrów”.
Pokaz odbył się w gdańskim Multikinie. Wydarzenie skierowane do dzieci i młodzieży odbyło się w ramach obchodów 100. rocznicy powstania Klubu Sportowego "Gedania".
Dyrektor gdańskiego oddziału IPN dr Paweł Warot zwrócił uwagę, że o historii można opowiadać na różne sposoby. Jednak - jak wskazał - "mając świadomość, że młode pokolenie Polaków coraz więcej czasu spędza w sieci, IPN postanowił część działań przenieść do rzeczywistości wirtualnej".
Nawrocki przypomniał, że misją Instytutu jest opowiadanie o trudnej historii nie tylko za sprawą skomplikowanych dokumentów czy książek ale również przy wykorzystaniu nowych technologii.
Podkreślił, że rozpoczęła się nowa era "naszej obecności w świeci wirtualnym". Zaznaczył, że IPN chce być w tej sieci również obecny.
Prezes IPN dr Karol Nawrocki przypomniał, że "jesteśmy zbudowani na fundamencie przeszłości". "Ona nam mówi, kim jesteśmy, skąd przychodzimy i w jakim zmierzamy kierunku, a także jakich mamy bohaterów, wartości i co jest dla nas ważne, za co bylibyśmy w stanie walczyć. To wynika z naszej historii i przeszłości" - wyjaśnił.
Nawrocki przypomniał, że misją Instytutu jest opowiadanie o trudnej historii nie tylko za sprawą skomplikowanych dokumentów czy książek ale również przy wykorzystaniu nowych technologii.
"Kryptonim +Wakacje Zuzanny+" to film, którego głównym bohaterem są polskie instytucje i urzędy funkcjonujące w Wolnym Mieście Gdańsku, wykorzystujący technikę immersji, która pozwala ożywić stare zdjęcia i nadać im charakter trójwymiarowości. Film - jak wskazywali jego twórcy - nie ma charakteru dokumentu, a jego fabuła jest wymyślona – autentyczne są instytucje i budynki.
Film - jak przekazali przedstawiciele IPN - niebawem zostanie udostępniony w Internecie.
Celem organizatorów wystawy mobilnej jest umożliwienie jak największej liczbie osób zainteresowanych bezpośredniego zapoznania się i doświadczenia możliwości edukacyjno-rozrywkowych, oferowanych przez współczesne nowe technologie.
Przed gdańskim kinem ustawiony został mobilny showroom promujący gamingowy projekt edukacyjny "Gra Szyfrów". Jest to innowacyjna gra służąca nie tylko rozrywce, ale również edukacji historycznej – przybliżająca grającym realia wojny polsko-bolszewickiej, pracę i dokonania polskich kryptologów.
Mobilna wystawa odwiedzi łącznie 20 miast w całej Polsce. Finał projektu odbędzie się 28 października w Głogowie.
Celem organizatorów wystawy mobilnej jest umożliwienie jak największej liczbie osób zainteresowanych bezpośredniego zapoznania się i doświadczenia możliwości edukacyjno-rozrywkowych, oferowanych przez współczesne nowe technologie.(PAP)
autor: Piotr Mirowicz
pm/ pat/