Wystawę prezentującą historię lotniska Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie obchodzącego w tym roku 110-lecie powstania, można oglądać od środy w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Placówka ta zajmuje mały fragment tego lądowiska.
Jak zaznaczył dyrektor MPL Tomasz Kosecki, okrągła rocznica jest doskonałą okazją do przypomnienia przeszłości tej części Krakowa, która w „odpowiedni sposób zaprezentowana z pewnością rozpali wyobraźnię niejednego tutejszego mieszkańca”.
Wystawa czasowa „110 lat lotniska Rakowice-Czyżyny 1912-2022” jest prezentowana w hangarze głównym MPL i składa się z 12 plansz, zawierających zdjęcia archiwalne obrazujące historię krakowskiego lotniska od momentu pojawienia się na nim pierwszych samolotów lotnictwa Austro-Węgier w 1912 r., przez okres I wojny światowej, lata międzywojenne, okres II wojny światowej i lata powojenne do czasów obecnych.
Ekspozycja opisuje działalność czynnego lotniska, jego likwidację, powstanie i działalność muzeum oraz częściowe przywrócenie funkcji lotniczej. Ponadto w jej trakcie zaplanowane są prelekcje i docelowe wydawnictwo tematyczne, które ukaże się już w przyszłym roku w ramach obchodów okrągłej 60-tej rocznicy powstania Muzeum Lotnictwa Polskiego.
Lotnisko wojskowe Rakowice-Czyżyny to jedno z najstarszych lotnisk w Europie. Założone zostało w 1912 roku dla potrzeb lotnictwa Austro-Węgier, ale już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne tej armii.
Po przejęciu obiektu od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. W połowie lat 20-tych polskie władze wojskowe podjęły decyzję o rozbudowie kompleksu, czego efektem było powstanie drugiego co do wielkości lotniska w kraju. We wrześniu 1939 r. podzieliło los innych polskich baz lotniczych, było kilkakrotnie bombardowane przez niemieckie bombowce. W okresie II wojny światowej lotnisko krakowskie było wykorzystane przez Luftwaffe.
Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 roku. Lotnisko zostało zlikwidowane z powodu rozbudowy kombinatu metalurgicznego w Nowej Hucie i towarzyszących mu osiedli mieszkaniowych.
Niewielki fragment lądowiska i część obiektów dawnego lotniska jest obecnie używana przez MLP. Zajmuje ono ocalałe polskie obiekty lotniskowe, w skład których wchodzi duży hangar lotniczy i zaplecze garażowo-magazynowe, zbudowane na przełomie lat 20. i 30. oraz dwa małe budynki zbudowane przez Niemców w okresie okupacji.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ pat/