Musimy znać naszą przeszłość, aby być sobą, aby być Polakami, aby znać swoją tożsamość – powiedział w środę dyr. oddziału IPN w Gdańsku Paweł Warot podczas odsłonięcia tablicy upamiętniającej strajk pracowników oświaty, służby zdrowia i kultury, który wybuchł w listopadzie 1980 roku.
W uroczystości w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku wzięli udział m.in. uczestnicy strajku, wojewoda pomorski Dariusz Drelich oraz przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność” Krzysztof Dośla.
Dr Warot podkreślił, że upamiętnienie strajków w listopadzie 1980 roku jest „niezwykle ważnym wydarzeniem”. „Musimy znać naszą przeszłość, aby być sobą, aby być Polakami, aby znać swoją tożsamość” – powiedział.
Wojewoda pomorski Dariusz Drelich dodał, że strajk środowisk oświaty, służby zdrowia i kultury z listopada 1980 roku był mądry i zakończył się sukcesem. „To był wielki sukces, wielka wygrana ludzi, którzy tutaj strajkowali. Chcemy, żeby każdy kto wchodzi do Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku widział tą tablicę. Żeby pamięć, nasza wdzięczność i cześć, którą oddajemy strajkującym za to co zrobili dla nas była cały czas obecna” – mówił.
„To nie było takie oczywiste, że w listopadzie 1980 roku można było w takiej instytucji jak Urząd Wojewódzki bezkarnie zastrajkować, okupować pomieszczenia tego budynku i jeszcze domagać się rozmów ze stroną rządową i podpisania porozumienia, wysuwając postulaty artykułowane przez każdą z branż” - wyjaśnił przewodniczący Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność” Krzysztof Dośla.
Częścią wydarzenia była prezentacja publikacji: „Listopad ’80. Rzecz o strajkach ludzi oświaty, służby zdrowia i kultury” - pod red. dr Jana Hlebowicza oraz „Niepokorni ludzie oświaty” pod red. Wojciecha Książka.
Strajk w Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku trwał od 7 do 17 listopada 1980 roku i zakończył się podpisaniem porozumienia z rządem. Był to pierwszy tego typu protest w powojennej historii polski w budynku administracji publicznej. Wśród postulatów strajkujących znalazły między innymi: zwiększenie procentowego udziału oświaty w podziale dochodu narodowego, osiemnastogodzinne pensum, większa autonomia szkoły (zwiększenie decyzyjności rad pedagogicznych) oraz weryfikacja programów i podręczników do nauczania historii i literatury. (PAP)
autor: Dariusz Sokolnik
dsok/ pat/