Prawie 1 mln 120 tys. turystów ze 179 krajów odwiedziło w 2022 r. kopalnię soli Wieliczka (Małopolskie). To 61 proc. więcej niż rok wcześniej i równocześnie 60 proc. ruchu z rekordowego 2019 - poinformowała PAP w piątek placówka.
Pracownicy wielickiej kopalni podkreślają, że ruch turystyczny z każdym rokiem odbudowuje się. "Po dwóch latach dominacji ruchu krajowego coraz liczniej znów do nas przyjeżdżają obcokrajowcy. W 2022 r. zarysował się trend podróży +po sąsiedzku+ - my to wyraźnie zauważyliśmy nie tylko na przykładzie gości z Niemiec, którzy zawsze byli u nas w pierwszej piątce, ale także Czechów, Litwinów, Słowaków. Cieszymy się, że odkrywają Polskę, a wraz z nią Wieliczkę, którą mają nierzadko w zasięgu weekendowego wyjazdu" – powiedział prezes zarządu Kopalni Soli Wieliczka S.A. Paweł Nowak.
W 2022 r. podziemia wielickie odwiedziło prawie 1 mln 120 tys. turystów ze 179 krajów, z czego 56 proc. to goście z zagranicy. Jak przekazał Jan Ziobro z zarządu spółki, najwięcej cudzoziemców przyjechało z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec - stanowili oni 30 proc. ruchu gości z zagranicy. Następnie pod względem liczby odwiedzin z zagranicy uplasowali się Czesi, Amerykanie, Litwini, Ukraińcy, Włosi, Hiszpanie, Słowacy.
Po wybuchu wojny w Ukrainie, w marcu kopalnia uruchomiła bezpłatne zwiedzanie dla uchodźców z tego kraju, a w kolejnych miesiącach dedykowane tury w języku ukraińskim. Najpopularniejsze języki zwiedzania to polski (52 proc. zwiedzających), angielski (32 proc.), francuski, hiszpański po 3 proc. oraz niemiecki i włoski po 2,5 proc.
W turystyce krajowej nadal dominują turyści indywidualni, równocześnie zyskały na popularności programy tematyczne dla szkół. "Dzieci i młodzież są dla nas szczególną grupą odbiorców. W solnych wnętrzach zapisana jest historia Polski, przez stulecia wizyta w Wieliczce uważana była za patriotyczny obowiązek. Zwiedzanie szkolne jest atrakcyjne cenowo i bogate w przewodnickie opowieści, by młode pokolenie zdobywało wiedzę, poznawało dawne tradycje, legendy, kulturę, sztukę" - zauważył dyrektor wykonawczy spółki Damian Konieczny. W 2022 roku blisko 143 tys. wejściówek zakupionych zostało w ramach programów dla dzieci. 76 proc. całości tej oferty stanowiły bilety szkolne, a 24 proc. zwiedzanie tematyczne: Śladami legend, Odkrywamy Solilandię, Nocna przygoda w kopalni.
Wielicka kopalnia działa nieprzerwanie od połowy XIII w. W ciągu siedmiu stuleci na dziewięciu poziomach sięgających do 327 metrów w głąb wydrążono 26 szybów i wybrano sól z 2040 komór. Pod Wieliczką powstał labirynt liczący prawie 300 km korytarzy. Zorganizowany ruch turystyczny odbywa się od końca XVIII w. W 1978 r. kopalnia została wpisana na I Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO.(PAP)
autor: Beata Kołodziej
bko/ dki/