Rozpoczęła się rekrutacja do XXIX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. Temat tegorocznej sesji dot. walki żydowskich organizacji bojowych z Niemcami i powstania w getcie warszawskim. Termin rejestracji zespołów upływa 31 marca.
Sejm Dzieci i Młodzieży jest projektem edukacyjnym realizowany przez Kancelarię Sejmu we współpracy z innymi instytucjami. Ma kształtować poczucie odpowiedzialności obywatelskiej przez zaktywizowanie młodzieży na rzecz własnej społeczności lokalnej, a także upowszechniać wiedzę o działaniu polskiego parlamentu i demokracji.
Uczestnicy Sejmu Dzieci i Młodzieży wyłaniani są w drodze konkursu na podstawie zrealizowanego zadania rekrutacyjnego.
460 autorów najlepszych prac bierze udział 1 czerwca w Międzynarodowy Dzień Dziecka w posiedzeniu Sejmu Dzieci i Młodzieży. Obrady SDiM poprzedza posiedzenie komisji, podczas którego autorzy najwyżej ocenionych prac przygotowują projekt uchwały. Jest on poddawany dyskusji i głosowaniu na posiedzeniu plenarnym SDiM w sali posiedzeń Sejmu, które kończy się przekazaniem uchwały SDiM na ręce członka prezydium Sejmu.
Uchwała SDiM jest apelem młodzieży do dorosłych (polityków, władz lokalnych, szkół, organizacji) o podjęcie działań związanych z tematem sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. Organizatorzy przedsięwzięcia podkreślają, że zarówno posiedzenie SDiM, jak i sama uchwała nie mają charakteru normatywnego ani politycznego.
Uczestnikami projektu są dwuosobowe zespoły uczniowskie. W ich skład wchodzą uczniowie jednej szkoły lub zespołu szkół, którzy w dniu rozpoczęcia rekrutacji, tj. 28 lutego 2023 r. mają ukończone 13 lat i jednocześnie w dniu posiedzenia Sejmu Dzieci i Młodzieży (1 czerwca 2023 r.) nie będą mieli ukończonych 18 lat. Nie jest wymagana opieka nauczyciela nad zespołem, ale niezbędna jest zgoda rodziców lub opiekunów prawnych. Konieczne jest także wyrażenie przez niego pisemnej zgody na przetwarzanie danych osobowych i publikację wizerunku uczestnika. W sesji SDiM można wziąć udział tylko raz.
Szczegółowe informacja na temat tegorocznej edycji SDiM można znaleźć na stronie https://sdim.sejm.gov.pl/. Jest tam m.in. przewodnik, który ma pomóc uczniom w przygotowaniu konkursowego zadaniu oraz regulamin konkursu.
Zadanie rekrutacyjne dla kandydatów na dziecięcych posłów w tym roku polegało na zrealizowaniu projektu, którego temat brzmiał tak jak tytuł tegorocznej sesji: "Zginąć, ale z honorem (Krystyna Budnicka). Bohaterska walka zbrojna żydowskich organizacji bojowych z Niemcami z perspektywy 80 lat – o ludzki, społeczny i narodowy honor oraz godność, na przykładzie powstania w getcie warszawskim" - brzmi temat.
"Nad ranem 19 kwietnia 1943 roku oddziały niemieckie wkroczyły na teren getta w celu jego ostatecznej likwidacji. W tym dniu, w święto Pesach, wybuchło powstanie. Na terenie getta przebywało wtedy ok. 50-60 tysięcy osób. Była wśród nich, cytowana w temacie tegorocznej sesji, 11-letnia Hena Kuczer (Krystyna Budnicka)" - czytamy w "Przewodniku po XXIX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży".
"W utworzonym w 1940 roku getcie warszawskim Niemcy zamknęli ponad 400 tys. Żydów. Dziesiątki tysięcy z nich zmarły z powodu chorób, epidemii i braku dostępu do lekarstw, inni zostali zastrzeleni lub w inny sposób zamordowani przez Niemców. Głód również zbierał swoje okrutne żniwo. 22 lipca 1942 roku okupanci rozpoczęli deportację więźniów getta do obozu zagłady w Treblince. Zginęło tam niemal 300 tys. warszawskich Żydów. W tych warunkach, gdy nie pozostawało już nic do stracenia, wśród żydowskiej młodzieży narodziła się myśl o zbrojnym oporze. Kiedy 18 stycznia 1943 roku Niemcy rozpoczęli kolejną akcję wysiedleńczą, napotkali na zbrojny opór bojowników Żydowskiej Organizacji Bojowej (ŻOB)" - przypomniano.
"80. rocznica powstania w getcie warszawskim jest okazją nie tylko do tego, by uczcić pamięć o osobach, które poniosły śmierć w warszawskim getcie i w zadumie posłuchać relacji ocalonych. Jest szansą głębszego spojrzenia w historię, by wnikliwiej przyjrzeć się współczesnym wydarzeniom" - zaznaczono.
W "Przewodniku" wyjaśniono jak w pięciu etapach zrealizować zadanie rekrutacyjne.
Zadanie rekrutacyjne może przyjąć formę wybraną przez zespół: może to być film (nie może trwać dłużej niż 5 minut), słuchowisko/audycja (również do 5 minut), strona internetowa, album, trasa wycieczki/gra terenowa. Zgodnie z regulaminem można wybrać tylko jedną formę.
Zespoły mogą rejestrować się za pośrednictwem strony internetowej SDiM do 31 marca do godz. 15.00, natomiast 3 kwietnia o godz. 23.59 mija ostateczny termin opublikowania przez uczniów na platformie SDiM relacji z wykonanego zadania rekrutacyjnego.
Pierwsza sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży odbyła się w 1994 r. z inicjatywy prezes Polskiej Akcji Humanitarnej Janiny Ochojskiej i wicedyrektor ówczesnego Biura Informacyjnego Kancelarii Sejmu Urszuli Pańko. Jej temat brzmiał "Wojna - zagrożeniem szczęśliwego dzieciństwa". Była to odpowiedź na trwające wówczas działania wojenne w byłej Jugosławii, które przerodziły się w najbardziej krwawy konflikt w Europie od zakończenia II wojny światowej.
W następnych sesjach Sejmu Dzieci i Młodzieży poruszano m.in. kwestie ekologii, ekorozwoju, globalizacji, szkoły, samorządu uczniowskiego, pracy dzieci. Tematami sesji były też: miejsca pamięci jako materialne świadectwo wydarzeń szczególnych dla lokalnej i narodowej tożsamości, przestrzeń publiczna jako miejsce wolne od symboli propagujących systemy totalitarne, posłowie Sejmu II RP, osoba i dzieło kardynała Stefana Wyszyńskiego, ideały żołnierzy Armii Krajowej i Narodowych Sił Zbrojnych.
Od początku działalności dziecięcego Sejmu sesja nie odbyła się tylko trzy razy: w 1999 r., w 2020 r. i 2021 r. (choć przeprowadzono rekrutację). W 2018 r. sesja została przesunięta z czerwca na wrzesień.
Organizatorem Sejmu Dzieci i Młodzieży od 1994 roku jest Kancelaria Sejmu, a do grona współorganizatorów należą obecnie: Ministerstwo Edukacji i Nauki, Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ mhr/