Sejm przyjął część poprawek Senatu do ustawy o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Celem ustawy jest wyposażenie uczniów klas IV szkół podstawowych w laptopy, a nauczycieli w bony na zakup laptopa.
Senat zaproponował 24 poprawki do ustawy o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli.
Sejm przyjął 20 z nich. Większość z przyjętych poprawek ma charakter techniczno-legislacyjny lub doprecyzowujący.
Wśród senackich poprawek o charakterze merytorycznym przyjętych przez Sejm jest poprawka zmieniająca datę 4 września 2023 r., na 30 września 2023 r., jako dzień, kiedy nauczyciel musi być zatrudniony w szkole, by mieć prawo do otrzymania bonu. Inna z przyjętych przez Sejm poprawek merytorycznych modyfikuje wymagania ustawowe w zakresie parametrów technicznych, jakie musi spełniać laptop nabywany za pomocą bonu przez nauczyciela. Zgodnie z nią powinien być wyprodukowany nie wcześniej, niż 9 miesięcy od dnia sprzedaży.
Sejm odrzucił cztery poprawki zaproponowane przez Senat.
W pierwszej z odrzuconych poprawek proponowano, by grono nauczycieli uprawionych do otrzymania bonu rozszerzyć na nauczycieli przedszkoli. Druga z odrzuconych poprawek zmierzała do tego, aby nauczyciele, którzy w chwili składania wniosku o przyznanie bonu nie wykonują obowiązków nauczyciela, gdyż są w stanie nieczynnym, przebywają na świadczeniu rehabilitacyjnym, na urlopie dla poratowania zdrowia lub są zawieszeni, mieli prawo do uzyskania bonu po ustaniu tych przesłanek i powrocie do pracy. Kolejne dwie odrzucone poprawki miały na celu wykreślenia z ustawy zapisów nowelizujących ustawę o Akademii Kopernikańskiej.
Zgodnie z ustawą o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, co roku – począwszy od roku szkolnego 2023/2024 – kolejne roczniki uczniów klas IV szkół podstawowych publicznych i niepublicznych otrzymają bezpłatnie laptopy. Dotyczy to także uczniów publicznych i niepublicznych szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne, uczących się w klasach odpowiadających klasie IV szkoły podstawowej.
Zakupu laptopów będzie dokonywał centralnie co roku urząd obsługujący ministra właściwego do spraw informatyzacji, na podstawie danych liczby uczniów w danym roczniku przekazanych przez ministra do spraw oświaty i wychowania. Następnie laptopy będą trafiały do organów prowadzących szkoły, które będą przekazywały sprzęt rodzicom uczniów klas IV szkół podstawowych. Laptop przekazany uczniowi będzie stanowił własność jego rodziców.
W ustawie zapisano też, że nauczyciele zatrudnieni w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych mają otrzymać bon o wartości 2500 zł z przeznaczeniem na zakup laptopa lub laptopa przeglądarkowego. Minister właściwy do spraw informatyzacji "ma określić w drodze rozporządzenia grupy nauczycieli z publicznych i niepublicznych szkół podstawowych i ponadpodstawowych, uprawnionych do otrzymania wsparcia oraz ich kolejność, mając na uwadze typ szkoły i wykładany przez nauczyciela przedmiot, a także sytuację społeczno-gospodarczą i stan finansów publicznych".
W maju, w trakcie prac nad projektem ustawy w Sejmie, wiceminister cyfryzacji Paweł Lewandowski powiedział, że domyślnie wsparciem mają być objęci nauczyciele szkół publicznych, ale mogą fakultatywne być nim objęci także nauczyciele szkół niepublicznych, a także inni pracownicy oświaty.
W ustawie o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli znalazły się też zapisy nowelizujące ustawę o Akademii Kopernikańskiej. Zgodnie z nimi nadzór nad Akademią sprawować będzie nie premier, tylko minister edukacji i nauki.
Ustawa o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli trafi teraz do prezydenta. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ mir/