W Teatrze Zagłębia przygotujemy w nowym sezonie cztery premiery, ale śmiało mogę zapowiedzieć, że nie zabraknie też interesujących wydarzeń okołoteatralnych - mówi PAP zastępca dyrektorki ds. artystycznych Teatru Zagłębia w Sosnowcu, Jacek Jabrzyk.
Polska Agencja Prasowa: Pierwszą premierą Teatru Zagłębia w nowym sezonie ma być przedstawienie familijne w reżyserii Justyny Sobczyk. Co to będzie?
Jacek Jabrzyk: To będzie "Tajemniczy ogród" na podstawie powieści Frances Hodgson Burnett – przedstawienie adresowane do młodego widza, a w szczególności do nastolatków ze szkół podstawowych. Jednakże zgodnie z tradycją rozmaitych naszych działań edukacyjno-artystycznych chcemy, by na spektakl przychodziły nie tylko szkoły, ale również rodzice z dziećmi. Mamy nadzieję, że na widowni tego spektaklu będą zasiadały całe rodziny.
"Tajemniczy ogród" powstaje we współpracy bardzo ciekawego zespołu artystów. Za dramaturgię i reżyserię odpowiada twórczyni i liderka Teatru 21 Justyna Sobczyk, zaś autorką scenariusza jest Daria Kubisiak. Niezwykle istotna w przedstawieniu będzie muzyka współczesna oraz wideo art, a także elementy performance'u. Muzykę skomponował Wojciech Błażejczyk. Scenografię zaprojektowała Magdalena Łazarczyk, a kostiumy – Wisła Nicieja. Choreografię opracowała Anna Jurek, a wideo realizuje Jan Domicz.
Premiera "Tajemniczego ogrodu" odbędzie się 23 września w warszawskim Muzeum Etnograficznym w ramach 13. Festiwalu Muzyki Współczesnej dla dzieci "Mała Warszawska Jesień". W Teatrze Zagłębia spektakl będzie grany od 29 września.
Z kolei 16 października zaprosimy widzów do naszej "Niegalerii", którą prowadzimy wspólnie z Sosnowieckim Centrum Sztuki – Zamek Sielecki. Na wieczór pt. "Liberty of Music" złoży się pokaz filmu i wernisaż wystawy Marzeny Bugały-Astaszow i Jeremiego Astaszowa opowiadających o losach ukraińskich artystów i artystek, którzy w wyniku inwazji Rosji na teren Ukrainy zostali zmuszeni do szukania nowego domu w Katowicach oraz innych miastach Polski.
Przypomnę, że w początkowym okresie wojny w Ukrainie na katowickich scenach wystąpiło wielu ukraińskich muzyków, zarówno z innych miast Polski, jak i przyjeżdżających z Ukrainy. Dla niektórych muzyka stała się bronią – pomagającą zebrać fundusze na pomoc Ukrainie. Zapis ich osobistych historii znalazł się w filmie dokumentalnym "Liberty of Music" Jeremiego Astaszowa i fotoreportażu Marzeny Bugały-Astaszow, którzy towarzyszyli muzykom przez pierwszych dziewięć miesięcy od wybuchu wojny.
PAP: Co nowego publiczność zobaczy w kolejnych miesiącach?
J. J.: Kolejną premierą będzie "Morze zostanie" Oleha Myhajlova – nowa sztuka ukraińska w tłumaczeniu Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej. Tę prapremierę u nas w Sosnowcu pokażemy 4 listopada, a przygotują ją twórcy z Ukrainy z reżyserem Konstantym Vasiukovem na czele. Przedstawienie zostanie przygotowane w ramach programu rezydencji artystycznej dla twórców i twórczyń z Ukrainy organizowanego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, a wystąpi w nim nasz zespół aktorski w składzie: Beata Deutschman, Weronika Janosz, Aleksander Blitek, Krzysztof Korzeniowski, Tomasz Muszyński i Piotr Zawadzki, ze specjalnym udziałem Kateryny Vasioukovej i Niny Batovskiej.
Ten projekt jest kontynuacją naszej współpracy z artystami ukraińskimi, bowiem w minionym sezonie ze sporym sukcesem zrealizowaliśmy w Teatrze Zagłębia przedstawienie "Czuję do ciebie miętę" z dwiema aktorkami z Ukrainy – Niną Batovską i Kateryną Vasiukovą – które obecnie są aktorkami etatowymi Teatru Śląskiego w Katowicach. Ale wcześniej przyjechały do Sosnowca i u nas znalazły schronienie.
Spektakl "Czuję do ciebie miętę" gościł na wielu festiwalach, m.in. na krakowskiej Boskiej Komedii oraz na festiwalu Theatertreffen w Berlinie.
PAP: Jakie premiery zaplanowali państwo w 2024 r.?
J. J.: Po Nowym Roku, 9 lutego, odbędzie się premiera przygotowana przez powracający do Teatru Zagłębia duet Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima. Zrealizują przedstawienie na podstawie książki "Radykalne wybaczanie" Brytyjczyka Colina Tippinga, który po wyjeździe do Stanów Zjednoczonych utworzył The Radical Forgiveness Institute. To książka, która należy do gatunku poradników psychologicznych.
Twórcy zapowiedzieli, że chcą zrobić spektakl, który będzie z jednej strony traktował o sprawach, tematach i problemach Sosnowca i sosnowiczan, a z drugiej strony stanowić będzie próbę stworzenia przestrzeni do lepszego życia, opartej na przebaczeniu i zrozumieniu. Poradnik Tippinga podpowiada metody psychologiczne, które taką przestrzeń pozwalają zbudować. Jak zwykle adaptację przygotuje Hubert Sulima, a reżyserować będzie Jędrzej Piaskowski. Myślę, że po tych twórcach możemy się spodziewać błyskotliwego i dowcipnego przedstawienia, podpartego rzetelną psychologiczną wiedzą. Rzecz ku pokrzepieniu serc.
Na temat czwartej i ostatniej premiery sezonu 2023/24 nie mogę jeszcze zbyt wiele powiedzieć, bo trwają rozmowy z twórcami, które wynikły stąd, że przesunęła nam się pierwotnie zaplanowana realizacja nowego spektaklu Katarzyny Szyngiery, która zrobi u nas swoje przedstawienie, ale w kolejnym sezonie.
Na zakończenie sezonu myślimy o czymś bardziej klasycznym, ponieważ pierwsze trzy premiery są realizacjami tekstów współczesnych. W sumie w Teatrze Zagłębia przygotujemy w nowym sezonie cztery premiery, ale śmiało mogę zapowiedzieć, że nie zabraknie też interesujących wydarzeń okołoteatralnych.
Rozmawiał: Grzegorz Janikowski (PAP)
gj/ skp/