Pięć premier, z czego dwie jeszcze w tym roku będą mogli zobaczyć widzowie Wrocławskiego Teatru Współczesnego w nowym sezonie. Sezon 2023/24 będzie zdominowany przez realizacje sceniczne sztuk nagrodzonych w V Konkursie Dramaturgicznym Strefy Kontaktu.
Pierwszą realizacją w nowym sezonie WTW będzie „Młody mężczyzna" - spektakl w reżyserii Katarzyny Kalwat na podstawie nowej książki ubiegłorocznej noblistki Annie Ernaux pt. „Le jeune homme” o intymnej relacji pisarki z młodszym od niej o trzydzieści lat mężczyzną.
„Książka została wydana w 2022 roku, choć powstała w 2000. To doświadczenie i ten tekst były dla Ernaux tak trudne, że musiała ukonstytuować się jako kobieta i autorka, żeby pozwolić sobie na ich ujawnienie. Istotą opowieści jest wyzwolony głos kobiety. Związek z młodszym partnerem staje się kluczem do przeżycia przeszłości na nowo, do odzyskania własnego ciała, historii i pamięci” – czytamy w zapowiedzi spektaklu. Prapremiera odbędzie się 16 września na Scenie na Strychu WTW.
Pierwszą z trzech scenicznych realizacji sztuk nagrodzonych w V Konkursie Dramaturgicznym Strefy Kontaktu będzie „Uwolnienie" Zenona Fajfera w reżyserii Kuby Kowalskiego.
Autor zaprasza w tej sztuce twórców, czytelników i widzów do uwolnienia myślenia o tym, jak i gdzie można robić teatr, a także do wyobrażenia sobie, co znajduje się za kurtyną, która jest centralnym miejscem i elementem dramatu. Premiera spektaklu odbędzie się 28 października na Dużej Scenie.
Kolejną realizacją - w styczniu przyszłego roku - będzie „Stulejka" Jakuba Tabaczka w reżyserii Marcina Libera. Druga ze sztuk nagrodzonych w V Konkursie Dramaturgicznym Strefy Kontaktu złożona jest z niezwiązanych ze sobą fabularnie epizodów, które łączy wspólny temat – „męskość” i mężczyźni wobec zmian w pojmowaniu tradycyjnych ról płciowych.
Trzecią z nagrodzonych w konkursie dramaturgicznym sztuk widzowie zobaczą w kwietniu. Będzie to „Kolejność fal" Filipa Zawady w reżyserii Darii Kopiec. Jak podkreślono w zapowiedzi spektaklu, „Kolejność fal" to dramat, w którym „porządek realistyczny miesza się z symbolicznym, fantazja z obserwacją psychologiczną, dotkliwość prawdziwych wspomnień z projekcjami chorej pamięci”. Bohaterami sztuki jest para starych ludzi oraz ich alter ego z przeszłości. W spektaklu młodzieńcze wyobrażenia i lęki dotyczące starości zostaną skonfrontowane z doświadczeniami schyłku życia.
W czerwcu Wrocławski Teatr Współczesny zaproponuje widzom "Przemianę" Franza Kafki w reżyserii Michała Kmiecika. Bohater opowiadania Kafki budzi się pewnego dnia przemieniony w robaka i stwierdza, że nie będzie mógł iść do pracy. Rodzina trzyma go zamkniętego w pokoju, aby nikt nie dowiedział się o przemianie. Skoro nie może dłużej utrzymywać rodziny, staje się bezużyteczny i w końcu umiera.
„Dla reżysera, Michała Kmiecika, groza ukazanej przez Kafkę sytuacji bierze się z tego, że bohater opowiadania, Gregor Samsa w takiej właśnie kolejności rozpoznaje swoją kondycję – ważniejsze dla niego są służbowe obowiązki komiwojażera, które zaniedbuje, a nie to, że w ogóle nie jest w stanie normalnie żyć jako karaluch. Historia Samsy pokazuje, co robi z człowiekiem kapitalizm – jak zniewala go, uprzedmiotowia i przemienia jego świadomość” – wskazano w zapowiedzi przedstawienia.
Ostatnią propozycją w nowym sezonie teatru będzie „Bezdroże" Piotra Fronia – dramat interaktywny. Projekt ten – jak wyjaśniono - porusza temat uchodźstwa w kontekście kryzysu humanitarnego wywołanego atakiem Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku.
„+Bezdroże+ to zebrane i spisane przez autora historie, które łączy granica i szeroko pojęty temat sąsiedztwa. Opowiadają je osoby polskie i ukraińskie, potrzebujące i odpowiadające na potrzebę, wstydzące się i nienawidzące, bezdomne i goszczące, dobre i złe, lepsze i gorsze. Całość łączy szacunek i empatia dla każdego doświadczenia i pewnego rodzaju równouprawnienie każdej emocji” – czytamy.
Czytelnik, wchodząc na podstronę dramatu na stronie internetowej teatru będzie mógł wędrować pomiędzy różnymi opowieściami, samemu wybierając wątki, tematy, osoby czy miejsca, za którymi podąża. (PAP)
Autorka: Agata Tomczyńska
ato/ apiech/