Społeczność skupiona w Akademickich Klubach Obywatelskich wyraża zdecydowany sprzeciw wobec planowanych przez Ministerstwo Edukacji redukcji podstaw programowych nauczania na wszystkich poziomach edukacji szkolnej – podkreślono w proteście wystosowanym przez AKO.
Akademickie Kluby Obywatelskie im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Poznaniu, Warszawie, Krakowie, Łodzi, Gdańsku, Katowicach, Lublinie, Toruniu, Olsztynie i Wrocławiu oraz im. Jana Pawła II w Szczecinie wystosowały protest, w którym wyrażają "zdecydowany sprzeciw wobec planowanych przez Ministerstwo Edukacji redukcji podstaw programowych nauczania na wszystkich poziomach edukacji szkolnej".
W proteście podkreślono, że "przedstawiony w ramach tzw. prekonsultacji zakres tych zmian, polegających głównie na eliminacji sprawia wrażenie jakby aktualne kierownictwo Ministerstwa zmierzało do ograniczenia możliwości kształcenia się młodych pokoleń Polaków" – napisano.
Wskazano również, że AKO nie neguje potrzeby korekt, ale – jak podkreślono – "proponowana skala redukcji musi prowadzić do zapaści publicznego szkolnictwa".
"Dla młodych Polaków istotna jest orientacja i znajomość podstawowych faktów we wszystkich dziedzinach współczesnej wiedzy, ale szczególne znaczenie dla zachowania tożsamości i polskiej racji stanu ma rzetelny przekaz historii i kultury – zarówno polskiej, jak i powszechnej. Odpowiednie nauczanie o rodzimej historii, literaturze i języku jest kluczowe dla kształtowania podstaw polskiego patriotyzmu przyszłych pokoleń" - wskazano.
"Niestety, proponowane zmiany zmierzają w zupełnie innym kierunku. Widać w nich pewien +klucz+, polegający na usuwaniu treści przypominających o heroicznych kartach polskiej historii i jednoczesnym zacieraniu przekazu o straszliwych, ludobójczych skutkach dwudziestowiecznych totalitaryzmów" – napisano.
Dodano, że "innym wspólnym mianownikiem" zmian jest pomijanie kulturotwórczej roli chrześcijaństwa w dziejach Europy i Polski.
"Spektakularnym przykładem jest tu pomniejszanie roli św. Jana Pawła II, który w decydujący sposób przyczynił się do pokonania sowieckiego +imperium zła+, a tym samym do obrony praw człowieka w skali globalnej. Ponadto, propozycje starają się omijać +trudne+ karty w dziejach stosunków polsko-niemieckich. Tylko w taki sposób bowiem można wytłumaczyć m.in. pominięcie zwycięstwa grunwaldzkiego, Powstania Wielkopolskiego, czy bismarckowskiego Kulturkampfu. Najnowsza, dziejąca się na naszych oczach historia, pokazuje jednak jak ważne jest poznanie pojęcia +wojny kulturowej+ – zarówno w dawnej, jak i dzisiejszej wersji" - podkreślono.
W opinii AKO poważny niepokój budzą też planowane zmiany w nauczaniu języka polskiego, które – jak wskazano – "zagrażają zachowaniu kodu kulturowego stanowiącego osnowę wspólnoty wszystkich nas Polaków oraz gwarancję jej przetrwania nawet w najtrudniejszych chwilach".
Akademickie Kluby Obywatelskie wezwały Ministerstwo Edukacji Narodowej do zaniechania "szkodliwych zmian w podstawach programowych nauczania w szkołach wszystkich stopni, które pod pretekstem +odchudzenia treści+ zmierzają do pozbawienia młodego pokolenia przyszłości jako świadomych swej wartości Polaków".
Pod protestem Akademickich Klubów Obywatelskich podpisali się: prof. dr hab. Stanisław Mikołajczak – przewodniczący AKO Poznań, prof. dr hab. Grzegorz Kucharczyk – wiceprzewodniczący AKO Poznań, prof. dr hab. inż. Artur Świergiel – przewodniczący AKO Warszawa, prof. dr hab. Stanisław Karpiński – wiceprzewodniczący AKO Warszawa, prof. dr hab. inż. Jan Duda – wiceprzewodniczący AKO Kraków, prof. dr hab. Michał Seweryński – przewodniczący AKO Łódź, prof. dr hab. inż. Bolesław Pochopień – przewodniczący AKO Katowice, prof. dr hab. inż. Andrzej Stepnowski – przewodniczący AKO Gdańsk, prof. dr hab. Mirosław Szumiło – przewodniczący AKO Lublin, dr hab. prof. UWM Małgorzata Suświłło – przewodnicząca AKO Olsztyn, dr hab. Jacek Piszczek – przewodniczący AKO Toruń, prof. dr hab. Mariusz Orion Jędrysek – przewodniczący AKO Wrocław, dr hab. prof. US Piotr Briks – przewodniczący AKO Szczecin.
Do poniedziałku 19 lutego Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadziło prekonsultacje zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego, które mają obowiązywać od nowego roku szkolnego. Po analizie przesłanych uwag mają być przygotowane projekty rozporządzeń ministra edukacji w sprawie podstawy programowej. Resort przewiduje, że w kwietniu projekty trafią do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych, a w czerwcu zostaną podpisane przez ministra edukacji.(PAP)
autor: Anna Jowsa
ajw/ mark/