Muzyka sakralna, m.in. średniowieczne motety, bizantyjskie śpiewy liturgiczne, czy współczesne aranżacje estońskich pieśni nabożnych wypełnią wnętrza zabytkowych cerkwi Podkarpacia: w Radrużu, Chotyńcu i Łówczy. Od piątku do niedzieli odbywać się tam będzie festiwal „Rezonanse”.
Jak zauważył Piotr Zubowski, dyr. Muzeum Kresów w Lubaczowie, którego oddziałem jest Zespół Cerkiewny w Radrużu, festiwal ożywia zabytkowe, drewniane kościoły i cerkwie leżące na Podkarpackim Szlaku Architektury Drewnianej.
„Te przepiękne, historyczne budowle, choć często dobrze zachowane, stają się na co dzień mniej lub bardziej niedostępnymi obiektami muzealnymi. +Rezonanse+ wypełniają te miejsca dawną muzyką odkrywając ich unikalne piękno na nowo i pozwalając im +rezonować+, nie tylko dźwiękiem, ale także swoim dziedzictwem, tradycją i duchowością przeszłych pokoleń” – dodał Zubowski.
W programie tegorocznych „Rezonansów” znalazła się muzyka sakralna, obejmująca zarówno tradycję chrześcijańskiego Wschodu, jak i Zachodu. Zabrzmią średniowieczne motety, bizantyjskie śpiewy liturgiczne, renesansowe kompozycje na vihuelę oraz współczesne aranżacje estońskich pieśni nabożnych. Będzie też koncert niespodzianka.
Festiwal rozpocznie w piątek wieczorem koncert w cerkwi św. Paraskewy w Radrużu „Echa Bizancjum”, w którym polska Schola Cantorum Minorum Chosoviensis wraz z prawosławnym kantorem Marcinem Abijskim wykonają różnorodne kompozycje - od bizantyjskich śpiewów po renesansowe utwory.
W sobotę w Chotyńcu wystąpią argentyński wirtuoz vihueli Ariel Abramovich i lutnista urodzony w USA Jacob Heringman, którzy zaprezentują rzadko wykonywane duety na vihuelę, odtwarzając muzyczne idee XVI wieku.
Z kolei w niedzielę w Łówczy francuski zespół Tasto Solo zaprezentuje program zatytułowany „Kwiaty w raju – liturgia i fin’amor w czasach Ars Antiqua”. Jak zauważył dyr. Zubowski, koncert przeniesie słuchaczy do XIII w., kiedy to francuski motet był jednym z ulubionych gatunków wyższych warstw społecznych.
„Wykorzystując średniowieczne instrumentarium Tasto Solo odtworzy wyrafinowane struktury muzyczne, które w kunsztowny sposób łączyły sacrum i profanum. Motety, chorał gregoriański oraz sekwencje łacińskie przybliżą mistyczną atmosferę styku epok Ars Antiqua i Ars Nova” – przekazał dyr. Zubowski.
Na zakończenie festiwalu estoński zespół Linnamuusikud wykona koncert pod tytułem „Sakraalsed helimustrid (Dźwiękowy wzorzec sacrum”).
„Jego repertuar nawiązuje do gregoriańskiej antyfony „Media vita”, przypominając o nieuchronnym przemijaniu i ilustrując metafizyczną podróż człowieka uwikłanego w grzech, tęskniącego za Zbawicielem” – wyjaśnił dyr. muzeum w Lubaczowie.
Festiwalowi „Rezonanse” towarzyszyć będzie wystawa ikon Szkoły „Radruż” oraz wernisaż prac Pauliny Krajewskiej, które otworzą przed uczestnikami „możliwość dialogu z przeszłością, a także lepszego zrozumienia dziedzictwa artystycznego i religijnego Podkarpacia”.
Podczas imprezy chętni będą mogli wziąć udział w grze terenowej połączonej ze zwiedzaniem. W programie festiwalu jest też niedzielna msza święta.
Inicjator i organizator festiwalu „Rezonanse” Fundacja inCanto
Zwraca się do wszystkich, „którym bliska jest idea festiwalu”, do wsparcia finansowego. Można przekazać darowiznę, dołączyć do grona patronów festiwalu, odpisać 1,5 proc. podatku dochodowego na organizację kolejnych odsłon wydarzenia, a także wspierać inicjatywę przez zakupy na stoisku festiwalowym.
„Dzięki takiemu zaangażowaniu możemy mieć nadzieję, że festiwal przetrwa i nadal będzie wypełniał muzyką drewniane świątynie Podkarpacia, mimo kłopotów związanych z niestabilnym i coraz trudniejszym do zdobycia finansowaniem publicznym” – przekazała fundacja.
Szczegółowy program festiwalu oraz informacje o bezpłatnych wejściówkach dostępne są na stronie www.festiwalrezonanse.pl.
Partnerami strategicznymi festiwalu są: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, województwo podkarpackie, Muzeum Kresów w Lubaczowie. (PAP)
api/ dki/