
Muzeum Sztuki w Łodzi przygotowuje nową wystawę stałą „Sposoby widzenia”. Będzie to uwspółcześniona odsłona łódzkiej kolekcji sztuki XX i XXI wieku, która w tym roku wzbogaciła się o 90 dzieł przekazanych przez artystów z całego świata. Otwarcie planowane jest na 17 października.
Informacje o planowanej wystawie dyrekcja Muzeum Sztuki przekazała w czwartek (17 lipca), na konferencji prasowej zorganizowanej w oddziale MS2, gdzie ekspozycja będzie pokazywana.
– „Sposoby widzenia” to tytuł zaczerpnięty z kluczowego dla współczesnej kultury wizualnej tekstu Johna Bergera, który wskazuje również na powinowactwa z Władysławem Strzemińskim i jego „Teorią widzenia”. (…) Sposoby widzenia to przeróżne praktyki, które pokazują nam artyści i artystki, abyśmy byli w stanie lepiej rozumieć, czytać, widzieć świat i jego wydarzenia. Wystawa będzie miała układ achronologiczny oparty na przeróżnych relacjach pomiędzy widzeniem a sztuką; będzie to zupełnie nowy sposób ujęcia naszej kolekcji, który będzie można oglądać przynajmniej przez parę lat” – zaznaczył dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi Daniel Muzyczuk.
Jak dodał, na wystawie znajdą się również obiekty przekazane przez międzynarodową społeczność artystyczną, po tym, jak Muzeum zwróciło się z prośbą do ok. 90 artystów i artystek na całym świecie o przekazanie prac do jego kolekcji.
Zdaniem Muzyczuka międzynarodowy wymiar gromadzonej w ten sposób kolekcji darów jest szczególnie istotny, bo w ostatnich latach muzeum „odwróciło się od świata i skupiło się tylko i wyłącznie na sztuce polskiej, co stało w sprzeczności z DNA tej instytucji, opartej na kolekcji, która nazywa się Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej Grupy a.r.”.
Wspomniana kolekcja powstała z inicjatywy pięciu członków grupy a.r.: artystów – Władysława Strzemińskiego, Katarzyny Kobro, Henryka Stażewskiego oraz poetów – Juliana Przybosia i Jana Brzękowskiego. Były to dary czołowych przedstawicieli europejskiej awangardy, takich jak m.in. Hans Arp, Theo van Doesburg, Fernand Léger czy Sophie Taeuber-Arp. Kolekcja przekazana do Muzeum w 1931 roku jest w nim prezentowana na wystawach stałych i czasowych.
W opinii Muzyczuka kosmopolityczny wymiar sztuki od początku akcentowany był przez twórców z grupy a.r., dlatego też artyści z całego świata, m.in. Sharon Lockhart, Rebecca Quaytman, Liam Gillick, Deimantas Narkevičius, postanowili odnieść się do tego pierwotnego gestu solidarności artystycznej i wzbogacić zbiory łódzkiego muzeum o swoje prace.
Na konferencji w czwartek zaprezentowano dwa z pozyskanych w tym roku darów – obraz Wilhelma Sasnala „Wanda Wiłkomirska” oraz instalację ukraińskiego artysty Nikity Kadana. Muzyczuk wyjaśnił, że portret wybitnej polskiej skrzypaczki został namalowany przez artystę na podstawie zdjęcia z encyklopedii.
– Przekazując obraz, artysta nie wiedział, że nasza instytucja dysponuje zdjęciami Benedykta Dorysa pochodzącymi z tej samej sesji fotograficznej, o czym odbiorcy będą się mogli przekonać na wystawie „Sposoby widzenia”, gdzie zestawimy te prace – zapowiedział dyrektor muzeum.
Muzyczuk poinformował też, że muzeum wzbogaci się w najbliższym czasie o archiwum Richarda Demarco – wybitnego kuratora, artysty i legendarnego promotora sztuki z Edynburga, który łódzką placówkę odwiedził po raz pierwszy w 1968 r. Liczący obecnie 95 lat Demarco przekaże jej teraz ponad 1300 dzieł sztuki oraz dokumentów życia artystycznego: fotografii, filmów, druków i korespondencji artystycznej, w tym prace takich twórców, jak Magdalena Abakanowicz, Joseph Beuys, Pat Douthwaite, Daniel Spoerri i Tadeusz Kantor.
– Te gigantyczne i bezprecedensowe dary – zarówno artystów z całego świata, jak i Richarda Demarco – wpisują się mocno w tożsamość naszej instytucji, której historię można opowiedzieć przez kolejne gesty donacji. Od gestu daru założycielskiego grupy a.r. w 1931 roku, przez dar Mateusza Grabowskiego w 1975 roku, dzięki któremu kolekcja wzbogaciła się o prace pop-artowe brytyjskiego, swingującego Londynu, gest Josepha Beuysa, który przyjechał tutaj z akcją w 1981 roku, czy wreszcie artystów amerykańskich, którzy w 1982 i 1983 roku przekazali tu swoje prace, wymieniając się z polskimi artystami – zaznaczył wicedyrektor Muzeum Sztuki Leszek Karczewski.
Poinformował również, że znana tylko z polskiego wydania „Teoria widzenia” Władysława Strzemińskiego już niebawem ukaże się w angielskim przekładzie, który ma być dostępny równolegle z otwarciem wystawy „Sposoby widzenia”, zaplanowanym na 17 października. (PAP)
agm/dki/