Miasto Nysa wraz z przedsiębiorcami z branży turystycznej stworzyła na swoim terenie cztery pakiety ofert dla turystów. Chce w ten sposób wypromować infrastrukturę turystyczną, w którą inwestowała przez ostatnich kilka lat.
Oferty opracowano z myślą o turyście biznesowym; dzieciach i młodzieży szkolnej lub zielonych szkołach; pielgrzymach oraz rodzinach i seniorach. W każdej z nich skomponowano trzydniowe programy pobytowe dla poszczególnych grup, proponując największe atrakcje miasta i okolic.
W pakietach połączono np. zwiedzanie takich zabytków Nysy jak fortyfikacje napoleońskie, Wieża Wrocławska, Dwór Biskupi, Pałac Biskupi z Muzeum w Nysie, Fontanna Trytona, Dom Wagi Miejskiej, gotycka bazylika św. Jakuba i św. Agnieszki z takimi atrakcjami, jak rozgrywki paintballa, rejsy po Jeziorze Nyskim czy możliwość uprawiania na nim sportów wodnych. Jest wśród propozycji także wędrówka Nyską Drogą św. Jakuba czy szlakiem Błogosławionej Marii Luizy Merkert; a dla najmłodszych np. wycieczka po mieście z szukaniem skarbu, pieczenie pierników we wsi Koperniki czy np. pokazy walk i zabaw rycerskich.
Oferty powstały po to, by - jak powiedziała PAP burmistrz Nysy Jolanta Barska - ożywić turystykę w mieście, tym bardziej, że w ostatnich latach gmina pracowała nad tym, żeby uatrakcyjnić swoje zabytki i przygotować nowe produkty.
Barska dodała, że inwestycje polegały m.in. na udzielaniu dofinansowań do rewitalizacji obiektów zabytkowych w mieście – w latach 2008-2013 dofinansowano w sumie remonty 33 obiektów na terenie gminy kwotą 2,3 mln zł. Przeprowadzono też w minionych latach rewitalizację Wieży Wrocławskiej czy fortecznej Wieży Ciśnień. Remont i zagospodarowanie tej ostatniej kosztowały prawie 5,4 mln zł, z czego unijne dofinansowanie stanowiło ponad 2,7 mln zł. Za ponad 12 mln zł ze wsparciem z pieniędzy z UE wyremontowano też teren Twierdzy Nysa, gdzie obecnie mieszczą się restauracje, kawiarnie, centrum kultury, punkt informacji turystycznej, a w ciągu roku na dziedzińcu odbywa się szereg imprez.
„Pracowaliśmy też nad szlakiem Błogosławionej Marii Luizy Merkert, Szlakiem św. Jakuba, Szlakiem Mikołaja Kopernika” – dodała Barska i wyjaśniła, że teraz – dzięki skomponowanym ofertom – miasto chce promować wszystkie te miejsca i zachęcać, by odwiedzali je turyści. Nie tylko latem, gdy nad pobliskie jezioro zjeżdżają tłumy korzystające z atrakcji oferowanych przez Nyski Ośrodek Rekreacji, ale też w ciągu roku na krótsze, trzydniowe czy weekendowe pobyty. „Każdy z nich możemy uatrakcyjnić, choćby o pokazy działającego u nas bractwa rycerskiego” – zapewniła burmistrz.
Cztery stworzone oferty pobytowe opisano i wydrukowano. Trafiły już lub trafią m.in. do restauratorów, hotelarzy i instytucji działających w branży turystycznej.
„Chcielibyśmy zainteresować też naszą ofertą uniwersytety trzeciego wieku, szkoły czy przedszkola, tak by Nysa stała się miejscem wycieczek” – dodała Barska.
Nyskie biuro podróży Podzamcze, które współtworzyło pakiety, ma je oferować szerszej grupie potencjalnych turystów. Agnieszka Pietrzak z Pozdamcza w rozmowie z PAP podkreśliła, że jej zdaniem oferty powinny ściągnąć zwiedzających do Nysy m.in. dlatego, że zostały pomyślane dla szerszej grupy turystów oraz że zgłaszają się kolejne osoby i instytucje, które oferują kolejne atrakcje, jakie mogłyby się w pakietach znaleźć. „Mamy nadzieję, że spora grupa turystów, która przyjeżdża do Nysy na 4-5 godzin, dzięki tym pakietom zdecyduje się u nas zostać na 2-3 dni” – uznała Pietrzak.
Nysa, nazwana kiedyś „Śląskim Rzymem”, to miasto o bogatej historii. Jej największy rozkwit przypada na okres od XIII-XIV w. do 1810 r., gdy była stolicą księstwa biskupów wrocławskich. Pod zaborem pruskim miasto przekształcono w twierdzę. Jest w nim wiele zabytków z okresu gotyku, renesansu i baroku oraz fortyfikacje bastionowe. (PAP)
kat/ as/