Latem zostanie udostępniona turystom dawna górna stacja kolei gondolowej na Szyndzielnię w Bielsku-Białej. Będzie tam można zobaczyć m.in. używane w przeszłości wagoniki - poinformował wiceprezes zarządzającej koleją komunalnej spółki ZIAD Marek Hetnał.
Hetnał przypomniał, że surowy, kamienny budynek był niedostępny dla turystów od momentu poprzedniej modernizacji kolei w 1995 r. Wówczas wzniesiono nową stację. W przypadku załamania pogody nie można się jednak w niej schronić.
„Na przełomie czerwca i lipca udostępnimy budynek starej stacji górnej, gdzie będzie można schronić się przed burzą. W środku na tablicach przypomnimy też m.in. historię bielskiej kolei gondolowej. Będą archiwalne zdjęcia oraz wagoniki poprzednich generacji” – powiedział Hetnał.
Na razie zaprezentowane zostaną wagoniki trzech poprzednich generacji. Zabraknie jedynie najstarszych, które zainstalowano w latach 50., gdy uruchamiano kolejkę. Istnieje jednak szansa, że i taka gondola trafi na Szyndzielnię, choć nieco później. „Wiemy, że jest kolej linowa, która wciąż korzysta z takich wagoników. Wkrótce będzie modernizowana. Napisaliśmy do nich, by mieli nas na uwadze” – powiedział wiceprezes.
W górnej stacji otwarty zostanie także bufet, będą też tam toalety.
Jesienią rozpocznie się gruntowna modernizacja kolejki. Zajmie się tym austriacka firma Doppelmayr. Hetnał powiedział, że w związku z tym w październiku kolejka zostanie zamknięta. Wtedy rozpocznie się demontaż dotychczasowych urządzeń i instalacja nowych. Po trzech miesiącach mają zostać przeprowadzone testy i odbiory. Na przełomie stycznia i lutego 2017 r. pierwsi turyści ponownie wyjadą żółtymi wagonikami na Szyndzielnię.
Dzięki modernizacji poprawi się komfort podróżowania oraz niezawodność kolei. Wymienione zostaną m.in. napęd główny i lina nośno-napędowa. Turyści zasiądą w nowych 6-osobowych wagonikach. Będą one dostępne także dla niepełnosprawnych na wózkach.
Inwestycja, która ma kosztować 12 mln zł, zostanie sfinansowana w 2/3 z podwyższenia kapitału akcyjnego ZIAD. Nowe akcje trafią do dotychczasowego właściciela - gminy Bielsko-Biała. Reszta będzie pochodziła z funduszy ZIAD.
Gondolowa kolej linowa powstała w 1953 r. i do drugiej połowy lat 90. była jedyną tego typu powojenną inwestycją w Polsce. Według szacunków ZIAD w ciągu ponad 60 lat z atrakcji skorzystało kilkanaście milionów turystów. Żeby pokonać trasę o długości ponad 1,8 tys. m, potrzeba było 13 minut. W ciągu godziny na górującą nad miastem Szyndzielnię mogło wyjechać 300 osób. W 1995 r. kolej została zmodernizowana. Czas wyjazdu skrócił się do 6 minut, a przepustowość wzrosła niemal trzykrotnie.
Obecna kolej jest już przestarzała i wykazuje objawy zużycia. Ma za sobą dwie poważne awarie, które ograniczyły maksymalną przepustowość do 700 osób na godzinę. Po zakończeniu obecnej modernizacji przepustowość i czas jazdy nie zmienią się. (PAP)
szf/ gma/