Klasyczne wielkanocne dekoracje pasują do różnego typu wnętrz - od nowoczesnych po rustykalne - uważają specjaliści od etnodesignu. Polscy projektanci chętnie czerpią z lokalnego folkloru; przywracają do życia rzemieślnicze tradycje, eksperymentują z dawnymi materiałami i surowcami.
Specjaliści wskazują, że główne elementy polskich świąt wielkanocnych i towarzyszące im zdobnictwo, wywodzące się z kultury wiejskiej, wpisują się w światowe trendy dekoracji wnętrz: natura, ekologia, vintage. Czerpanie z lokalnego folkloru widoczne jest nie tylko w estetyce tworzonych projektów, ale także w sposobie ich wykonania i zastosowanych materiałach.
Wielkanoc, jako najważniejsze polskie święto religijne, poza wymiarem duchowym niesie ze sobą wiele tradycyjnych elementów, głęboko zakorzenionych w polskiej kulturze. Zdaniem Marty Wróbel, która bazując na łowickim folklorze stworzyła firmę Folkstar, z roku na rok ewoluuje gust Polaków, którzy uczą się, podpatrują i chłoną światowe trendy w wystroju wnętrz, wzornictwie i modzie.
"O ile posiadająca swą symbolikę zawartość wystrojonego wielkanocnego koszyka, smak świątecznych potraw i cały rytuał towarzyszący świętowaniu są niemal niezmienne, to kompozycja atrybutów, elementy dekoracyjne prezentują się coraz bardziej interesująco. Najciekawszy trend to sięganie do ludowej tradycji i jej subtelne łączenie z nowoczesnym stylem dekoracji" - powiedziała PAP Marta Wróbel.
Specjaliści wskazują, że główne elementy polskich świąt wielkanocnych i towarzyszące im zdobnictwo, wywodzące się z kultury wiejskiej, wpisują się w światowe trendy dekoracji wnętrz: natura, ekologia, vintage. Czerpanie z lokalnego folkloru widoczne jest nie tylko w estetyce tworzonych projektów, ale także w sposobie ich wykonania i zastosowanych materiałach.
Jej zdaniem bogactwo polskiej sztuki ludowej to niezwykłe połączenie prostoty i symboliki. Nawet jeśli działa na nas głównie jej wymiar estetyczny, to klimat jaki tworzą te dzieła jeszcze mocniej oddziałuje właśnie w święta.
Tradycyjne polskie pisanki z jaj kurzych, gęsich, ale nie tylko, wykonywane ręcznie techniką odpowiednią dla danego regionu, czyli malowane, skrobane, oklejane papierem lub tkaniną - to jeden z filarów wielkanocnej tradycji. Ich indywidualne wzory są przekazywane z pokolenia na pokolenie.
"Sięgając do korzeni, staramy się je eksponować także w zestawieniu ze współczesnymi przedmiotami użytkowymi, także tymi inspirowanymi folklorem. Począwszy od zastawy, a kończąc na serwetkach i żywych roślinach, budujemy niezwykłą kompozycję, która nie tylko ma cieszyć oczy, ale także tworzyć wyjątkowy nastrój" - dodała.
Wyobraźnię pobudzają tradycyjne materiały, jak wiklina, ceramika z pracowni garncarskiej, koronki, papier, drewno, płótno czy słoma. Zdaniem Wróbel mamy do czynienia z renesansem sztuki ludowej.
"Wycinanki, hafty, papieroplastyka, ceramika tradycyjna czy nawet wyroby kowalskie - wszystko to jeszcze przed kilkunastoma laty wydawało się być skazane na muzealne gabloty. Jednak tak nie jest; okazało się, że rękodzieło zdobywa coraz większe uznanie" - dodała.
W jej ocenie główne elementy polskich świąt wielkanocnych i towarzyszące im zdobnictwo wywodzące się z kultury wiejskiej, idealnie wpisują się w światowe trendy dekoracji wnętrz: natura, ekologia, vintage. Dzięki swojej ponadczasowej urodzie i prostocie, odpowiednio dobrane, klasyczne wielkanocne dekoracje znakomicie ozdabiają różne wnętrza: nowoczesne, rustykalne, minimalistyczne, sielskie czy lofty.
"W wielu polskich domach, także w tych za granicą, wzrasta szacunek do rodzimych wyrobów rękodzieła ludowego, a stosowanie ich w nowoczesnej przestrzeni jest manifestowaniem własnej tożsamości. To również naturalna droga do odkrywania własnego stylu" - podkreśliła.
Zdaniem Aleksandry Kietli z Łódź Design Festivalu, Polscy projektanci chętnie czerpią z lokalnego folkloru, co widoczne jest nie tylko w estetyce tworzonych przez nich projektów. "W twórczy sposób przywracają do życia także tradycje rzemieślnicze, eksperymentują z dawnymi materiałami i surowcami. Nierzadko w swojej pracy inspirują się starymi baśniami i pradawnymi obrzędami" - uważa Kietla.
Ten trend obecny jest na całym świecie. Na ubiegłorocznych największych na świecie targach designu w Mediolanie Łódź Design Festival wraz z Instytutem Adama Mickiewicza zaprezentował wystawę "Polish Job", będącą przeglądem polskiego, współczesnego wzornictwa. Obiekty prezentowane były według trzech nurtów: Lokalność, Nostalgia, Innowacja.
"Postępująca globalizacja stawia przed projektantami szereg możliwości, ale i wyzwań. Dziś mocniej niż kiedykolwiek znaczenia nabiera tradycja lokalna, historia, świadomość odrębności" – podkreśla kuratorka tej wystawy Magda Kochanowska. Przykładem tej tendencji mogą być prezentowane na wystawie np. balia inspirowana ludową tradycją, siedziska z wykorzystaniem trzciny pospolitej czy pościel z lnu. (PAP)
szu/ mab/