Drużyna z Holandii wygrała międzynarodową grę internetową o złamaniu kodu Enigmy „Codebreakers.eu”. Gra propagowała wiedzę na temat wkładu poznańskich kryptologów w złamanie kodu niemieckiej maszyny. W piątek w Poznaniu wręczono nagrody najlepszym zespołom. Grę uruchomiono 10 listopada 2011 roku w przeddzień Dnia Niepodległości. Do rywalizacji stanęło 129 trzyosobowych zespołów z kilkudziesięciu krajów świata ze wszystkich kontynentów.
Wszyscy chętni mogli zarejestrować się w systemie, gdzie na podstawie wykładów historycznych i kryptologicznych publikowanych w internecie rozwiązywali zadania logiczne. Dwa najlepsze zespoły z rywalizacji internetowej oraz zwycięzca eliminacji szkolnych z Wielkopolski wzięli udział w finałowej grze ulicznej w Poznaniu.
Najlepszy w rozgrywkach finałowych okazał się zespół U01 z Holandii w składzie: Arjen Beenhakker, Hans Nelisse oraz Gerrit van Woerkom, którzy najszybciej odnaleźli w przestrzeni miasta szpiega.
Drugie miejsce - ex aequo - zdobyły: holenderska drużyna F02 i drużyna z Polski reprezentująca II Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrówki z Gniezna. Nagrodami były e-czytniki z wgranymi informacjami o Enigmie, oraz dyplomy.
Pomysłodawca i patron konkursu marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak był zadowolony z wyników gry.
Maszyna szyfrująca "Enigma" była wykorzystywana przez niemiecka armię. Niemcy byli przekonani, że nikt nie pozna kodu maszyny, jednak w 1932 roku trzem polskim matematykom, absolwentom uniwersytetu w Poznaniu: Marianowi Rejewskiemu, Jerzemu Różyckiemu i Henrykowi Zygalskiemu z Sekcji BS-4 Biura Szyfrów Oddziału II Sztabu Głównego Wojska Polskiego udało się złamać klucz kodowy "Enigmy".
„Jestem szczęśliwy w grze wzięli w niej udział internauci z całego świata i myślę, że wiedza o polskich kryptologach, o Polsce i Wielkopolsce jest obecnie wyższa" – powiedział podczas uroczystości wręczenia nagród marszałek Woźniak.
Zagraniczni uczestnicy konkursu przyznali, że do tej pory nie mieli wystarczającej świadomości polskiego wkładu w złamanie szyfru Enigmy.
„Dzięki grze mogłem zdobyć nie tylko większą wiedzę na temat technik łamania kodów, ale i o samej maszynie Enigma w szczególności, a także o udziale polskich matematyków w łamaniu kodów Enigmy i o Polsce generalnie" – powiedział po odebraniu nagrody jeden z laureatów gry - Gerrit van Woerkom.
Podobne wpisy w internecie zamieszczali inni uczestnicy gry. „Do czasu gry Codebreakers.eu fakt, że to Polacy, jako pierwsi złamali kody Enigmy, był dla mnie całkowicie nieznany. Książki, które czytałem na ten temat skupiały się głównie na osiągnięciach Brytyjczyków pod przewodnictwem Alana Turinga. W tym sensie gra Codebreakers z pewnością pokazała nam zupełnie nową perspektywę” - głosi jeden w wpisów.
Maszyna szyfrująca "Enigma" była wykorzystywana przez niemiecka armię. Niemcy byli przekonani, że nikt nie pozna kodu maszyny, jednak w 1932 roku trzem polskim matematykom, absolwentom uniwersytetu w Poznaniu: Marianowi Rejewskiemu, Jerzemu Różyckiemu i Henrykowi Zygalskiemu z Sekcji BS-4 Biura Szyfrów Oddziału II Sztabu Głównego Wojska Polskiego udało się złamać klucz kodowy "Enigmy".
Złamanie kodu "Enigmy" uważane jest za znaczący wkład Polski w zwycięstwo aliantów w II wojnie światowej. Mogło skrócić wojnę o 2-3 lata, i w konsekwencji - uratowało życie 20-30 milionom ludzi w Europie i na świecie. (PAP)
kpr/ ls/