Idea stworzenia konkretnej oferty szkoleń dla edukatorów w muzeach to jeden z efektów prac nad raportem o stanie edukacji muzealnej w Polsce. Raport oficjalnie zaprezentowano w czwartek w Szczecinie.
„Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce” stworzony został przez Forum Edukatorów Muzealnych. Jego wydawcą jest Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
Jak powiedział PAP dyrektor Instytutu Piotr Majewski, jednym z wniosków raportu jest pomysł stworzenie przez kierowaną przez niego instytucję konkretnej oferty szkoleń. "To też pomysł powołania nowego programu ministerstwa kultury, który miałby wspierać poprzez udzielanie stypendiów i grantów rozwój pracowników muzeów. Liczę, że taki program zostanie uruchomiony jeszcze w tym roku" - dodał.
„Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce” stworzony został przez Forum Edukatorów Muzealnych. Jego wydawcą jest Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
Dyrektor Majewski podkreślił, że najważniejszym czynnikiem rozwoju muzeów nie są pieniądze czy infrastruktura lecz ludzie. "Wbrew stereotypom, że muzea są instytucjami śpiącymi, pracuje tam coraz więcej osób, które tworzą instytucje atrakcyjne. Osoby, które pracują w muzeach mają wyższe wykształcenie i często studia podyplomowe. Brakuje nam wszystkim jednak pewnych umiejętności komunikacyjnych czy tych ze sfery marketingowej" - tłumaczył.
Przyznał, że w praktyce bardzo często działalność edukacyjna w muzeach jest uzupełnieniem pracy szkół. "Jestem przeciwnikiem sprowadzenia muzeów wyłącznie do roli uzupełnienia szkoły. Jak zauważono podczas szczecińskiej konferencji, edukacja szkolna ma sporo mankamentów, brakuje w niej np. dobrze rozwiniętej edukacji artystycznej. Muzea mogą wejść w tę lukę" - przekonywał dyrektor.
Szef Instytutu zaznaczył, że raport unika tworzenia rankingu muzeów. Nie zawsze w największych i najbardziej prestiżowych muzeach edukacja jest na najwyższym poziomie - dodał.
Najczęściej w dużych muzeach istnieją osobne działy edukacyjne zatrudniające osoby o profesjonalnym przygotowaniu. Takich osób jest w kraju kilkanaście tysięcy. W muzeach mniejszych każdy jest edukatorem, od pani w recepcji zaczynając kończąc na dyrektorze - powiedział Majewski.
Przedstawiony dokument w swych założeniach ma opisać stan edukacji muzealnej, poziom wykształcenia i perspektywy rozwoju zawodowego edukatorów, oraz projekty przez nich realizowane.
Realizacja projektu rozpoczęła się w 2009 r. Podczas realizacji badań przebadano kilkaset polskich muzeów. Prace prowadził zespół badaczy z całego kraju.
Raport o edukacji muzealnej jest pierwszym z serii przygotowywanych przez Instytut. Kolejne mają dotyczyć m.in. konserwacji zbiorów czy infrastruktury muzealnej.
Prezentacja raportu towarzyszyła konferencji "Muzeum w przestrzeni edukacji otwartej". (PAP)
epr/ ls/