„Jagiellonix” - to tytuł filmu, stworzonego przez studentów i absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego, który ma zachęcić młodych ludzi do studiowania na najstarszej polskiej uczelni. Głównym bohaterem siedmiominutowej etiudy jest przybysz z kosmosu. Premierowy pokaz filmu odbył się w piątek w Auditorium Maximum UJ.
Tytułowy ”Jagiellonix” to - przybysz z kosmosu, który ląduje na Kopcu Krakusa w Krakowie. Zachwycony zabytkowym miastem rozpoczyna studia na UJ i poznaje tam przyjaciół. Kiedy zdobywa tytułu magistra upominają się o niego mieszkańcy rodzimej planety. Jagiellonix wraca do swoich, a badacze z UJ odkrywają wkrótce planetę zamieszkałą przez istoty rozumne, na której w krótkim czasie nastąpił znaczący rozwój cywilizacyjny. Planetę nazwano Jagiellonia.
„Podoba mi się nowoczesna forma tego filmu. To taki +Harry Potter+ uniwersytetu. Twórcy filmu odeszli od klasycznej konwencji prezentacji uczelni i mam nadzieję, że przesłanie +Jagielloniksa+ trafi do młodych ludzi” - powiedział PAP rektor UJ prof. Wojciech Nowak.
Scenariusz „Jagielloniksa” i jego późniejsza realizacja, to wynik konkursu, który został zorganizowany w ubiegłym roku przez Biuro Promocji UJ we współpracy z Wydziałem Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ.
Jak podkreślają twórcy nie jest to tradycyjny film o uczelni. „Nie chcieliśmy w tym filmie podawać informacji o uczelni, które wszyscy mogą znaleźć w Internecie. Zależało nam na przekazaniu w nowoczesny sposób emocji i pozytywnych skojarzeń z Uniwersytetem. Mam nadzieję, że się nam to udało” – mówił w piątek reżyser „Jagielloniksa” Filip Rudnicki.
Główne role zagrali: Dawid Niedużak i Charlotta Zielińska. Autorem zdjęć był Paweł Labe, scenografii i kostiumów Anna Wołoszczuk, a efektów specjalnych: Iggy Pacanowski i Błażej Pieczonka.
Zdjęcia kręcono na Kopcu Krakusa, Bulwarach Wiślanych i Rynku Głównym oraz w budynkach UJ: Collegium Maius, Collegium Novum, Collegium Witkowskiego, w Audytorium Maximum i na terenie III Kampusu UJ.
Adresatem filmu - jak mówiła kierownik Biura Promocji UJ Kinga Drechny – Mucha - są młodzi ludzi, którzy myślą o wyborze uczelni. „To nie jest film o Uniwersytecie Jagiellońskim dla wszystkich, ale film dla osób młodych” – podkreśliła Drechny - Mucha.
„Jagiellonix” będzie dostępny w internecie i ma być wykorzystany wiosną w kampanii promocyjnej towarzyszącej rekrutacji na uczelnię. Film w całości sfinansowało Biuro Promocji UJ, koszt jego powstania wyniósł 7 tys. zł, z czego 3 tys. zł było nagrodą dla zwycięzcy konkursu.(PAP)
wos/ ls/