Warszawskie XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie oraz Technikum Łączności nr 14 w Krakowie to zwycięzcy Rankingu STEM Perspektywy 2016. We wtorek w Warszawie nagrodzono szkoły ponadgimnazjalne najlepiej kształcące w zakresie nauk przyrodczniczych.
Ranking wskazuje licea i technika, które najlepiej przygotowują absolwentów do podejmowania studiów na kierunkach inżynierskich i w naukach ścisłych. Ranking STEM wśród liceów przeprowadzono po raz drugi, wśród techników - po raz pierwszy. We wtorek podczas konferencji w Warszawie nagrodzono najlepsze szkoły.
W kategorii liceów na pierwszym miejscu uplasowało się XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica. Dyrektor liceum Regina Lewkowicz mówiła we wtorek, że kadra pedagogiczna jej szkoły nie zadaje sobie już pytania, czy uczyć młodzież uzdolnioną w kierunku przedmiotów ścisłych, ale jak tych przedmiotów uczyć. "Zastanawiamy się, jakie kompetencje powinien posiadać nauczyciel, którego stawiamy przed tak zdolną młodzieżą" - mówiła i przyznała, że uczniowie z jej szkoły są niezwykle wymagający.
Liceum Staszica jest jedną ze starszych, ciągle istniejących szkół w Warszawie; powstało w 1906 r. Nazywane jest królestwem matematyki, fizyki i informatyki. Od wielu lat współpracuje z Politechniką Warszawską - uczniowie mogą na tej uczelni uczestniczyć w wykładach i zajęciach laboratoryjnych. Współpracuje też z Instytutem Matematyki Uniwersytetu Warszawskiego - pracownicy UW prowadzą część zajęć w klasach z rozszerzonym nauczaniem matematyki. Co roku uczniowie szkoły są wśród laureatów i finalistów olimpiad z przedmiotów ścisłych.
Na drugim miejscu w tegorocznym rankingu liceów jest Liceum Akademickie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, które w ubiegłym roku było na piątym miejscu. Na trzecim miejscu jest XIII LO w Szczecinie.
W Rankingu Techników STEM zwyciężyło Technikum Łączności nr 14 w Krakowie. Dyrektor technikum Antoni Borgosz podziękował podczas wtorkowej uroczystości kadrze, która umie wytworzyć klimat sprzyjający wrażliwości intelektualnej i otwarciu młodych osób na wiedzę. Zaznaczył, że jego technikum współpracuje z 22 firmami. "W przeważającej większości przypadków szefami tych firm są nasi absolwenci. Zmiany w programach i to, że możemy być blisko techniki, zawdzięczamy tym firmom" - zaznaczył.
Zwycięskie Technikum Łączności nr 14 działa w ramach Zespołu Szkół Łączności w Krakowie im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku. Powstało w 1945 r. Uczy w zawodach: technik elektronik, technik teleinformatyk, technik informatyk, technik telekomunikacji. Ściśle współpracuje z Akademią Górniczo-Hutniczną w Krakowie, Politechniką Krakowską i Akademią Ekonomiczną. Uczniowie mają zajęcia na uczelniach, m.in. w laboratoriach, prowadzą je wykładowcy akademiccy.
Na drugim miejscu w rankingu znalazło się Technikum Zawodowe nr 7 w Zespole Szkół Elektryczno-Mechanicznych im. gen. Józefa Kustronia w Nowym Sączu. Na trzecim uplasowało się Technikum w Zespole Szkół Elektronicznych im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu.
Przewidniczący kapituły rankingu szkół STEM prof. Tadeusz Słomka - rektor AGH w Krakowie przyznał, że ranking promuje przedmioty ścisłe w szkołach ponadgimnazjalnych. A to inicjatywa korzystna szczególnie np. dla uczelni technicznych, które przecież wymagają od kandydatów i studentów umiejętności swobodnego poruszania się po zagadnieniach z zakresu nauk ścisłych. "Dotychczas musieliśmy dokształcać przychodzących do nas maturzystów, mimo że oni mieli piątki na maturze. Ale myślę, że z roku na rok sytuacja będzie coraz lepsza" - powiedział rektor AGH.
W rankingu STEM (nazwa od angielskich słów: Science, Technology, Engineering, Mathematics, czyli nauka, technologia, inżynieria i matematyka), zarówno jeśli chodzi o licea, jak i o technika, uwzględniono te szkoły, w których maturę w maju 2015 r. zdawało minimum 12 maturzystów, a średnie wyniki szkoły z matematyki były nie mniejsze niż 0,75 średniej krajowej.
Ranking został oparty na trzech kryteriach: wynikach matury na poziomie rozszerzonym z przedmiotów ścisłych - matematyki, fizyki z astronomią, chemii i informatyki, wynikach matury obowiązkowej z matematyki oraz sukcesach szkół w olimpiadach przedmiotowych, krajowych i międzynarodowych odpowiadających swoim profilem zakresowi STEM.
Nad prawidłowością przygotowania rankingu, ustaleniem jego metodologii, nadzorem nad weryfikacją danych oraz zatwierdzeniem i ogłoszeniem wyników czuwała kapituła złożona z osób zaufania publicznego, mających uznany dorobek w dziedzinach objętych rankingiem.
Uroczystemu ogłoszeniu wyników rankingu towarzyszyła międzynarodowa konferencja "STEM Education for Innovation". Podczas konferencji tej odbyło się także spotkanie "Okagły Stół dla STEM". Wzięły w nim udział firmy technologiczne, najlepsze uczelnie techniczne i partnerzy społeczni. "Wiemy, że współpraca między rynkiem pracy a uczelniami nie zawsze dobrze wygląda, a studenci często czują się nieprzygotowani do wymogów tego rynku pracy, dlaczego chcemy wymyślić działania, które pomogą w przechodzeniu ze szkolnictwa wyższego do branży technologicznej" - podsumowała spotkanie PAP dyrektor zarządzająca Fundacji Edukacyjnej Perspektywy dr Bianka Siwińska.
PAP - Nauka w Polsce jest jednym z patronów medialnych rankingu. (PAP)
lt/ dsr/ zan/