Powstała aplikacja wykorzystująca technologię rzeczywistości rozszerzonej do prezentowania zbiorów cyfrowych Muzeum Okręgowego w Rzeszowie. Obecnie trwają prace nad jej udoskonaleniem i wprowadzaniem nowych funkcji np. animacji.
Aplikacja zainstalowana na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfon lub tablet wykorzystuje technologię rzeczywistości rozszerzonej, czyli system łączący w czasie rzeczywistym obraz realny z tym wygenerowanym komputerowo.
Za pomocą aplikacji zwiedzający na ekranach tabletów (własnych lub wypożyczonych z muzeum) oglądają widok z kamery, na który nałożona jest grafika 3D, wygenerowana w czasie rzeczywistym. Dzięki temu zwiedzający oglądają eksponaty muzealne w wersji cyfrowej. Mają także dostęp do informacji, nie tylko tekstowych, na temat prezentowanych eksponatów, ale również do filmów, muzyki, ilustracji, czy zdjęć.
Jednocześnie mogą tę samą wystawę oglądać w realnym świecie i porównywać zabytki prezentowane w rzeczywistości z ich wersjami cyfrowymi. Ekspozycja w rzeczywistości realnej została zaaranżowana bardzo minimalistycznie, aby być jedynie tłem dla „akcji” rozgrywającej się na ekranach urządzeń mobilnych.
Aplikacja do zwiedzania muzeum w rozszerzonej rzeczywistości powstała w Laboratorium Technologii Wizualnych i Rozszerzonej Rzeczywistości Politechniki Rzeszowskiej. Tam także w ramach porozumienia o współpracy zawartego między tą uczelnią a Muzeum Okręgowym w Rzeszowie prowadzone są prace nad udoskonaleniem aplikacji.
Jej autor Bartosz Bukała poinformował PAP, że udoskonalenie spowoduje m.in. że będzie można oglądać więcej eksponatów trójwymiarowych. Prawdopodobnie zostanie dołączona także animacja.
Jak wyjaśnił, dzięki animacji zwiedzający będą mogli np. na wirtualnej ściance zobaczyć siebie ubranych czy to w zbroję rycerską czy jakiś inny strój. „Gdy zaczniemy się poruszać, to wirtualna postać będzie poruszać się tak samo w czasie rzeczywistym” - wyjaśnił.
Prace nad rozwinięciem aplikacji obejmują także – dodał Bukała - bardziej intuicyjne jej uruchomienie. Obecnie aplikację uruchamia się poprzez zeskanowanie w muzeum specjalnego kodu. W przyszłości do uruchomienia aplikacji będzie wystarczyło zeskanowanie dowolnego obiektu w muzeum.
Nie jest wykluczone także, że do aplikacji zostanie dodany głos lektora oprowadzającego po wystawie, w tym także w języku angielskim.
Cyfrowe odwzorowania eksponatów, czyli obiekty 3D, a także wszelkie opisy i inne pliki multimedialne wykorzystywane w wirtualnym zwiedzaniu przygotowało muzealne Laboratorium Digitalizacji Eksponatów 2D/3D, które powstało w ramach projektu Wirtualne Muzea Podkarpacia.
Karolina Pękala z muzealnego laboratorium poinformowała PAP, że we wspólnych planach na przyszłość i uczelni i muzeum jest wykorzystanie urządzeń mobilnych i rozszerzonej rzeczywistości jako pewnego rodzaju elektronicznych przewodników po muzeum.
Obecnie w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie dzięki aplikacji można oglądać ekspozycję „4. wymiAR muzeum”. Prezentowane są na niej zabytki archeologiczne, etnograficzne i historyczne związane z Podkarpaciem. Zwiedzający mogą m.in. zobaczyć stare instrumenty ludowe i posłuchać jaki wydawały dźwięk i jak brzmiała taka muzyka. Mogą dowiedzieć się także z herbarza z 1595 roku, że ból zęba leczy ugotowana w oleju dżdżownica, którą należy włożyć do ucha.Magdalena Kamler z Politechniki Rzeszowskiej poinformowała PAP, że nawiązana współpraca między uczelnią a muzeum oprócz udoskonalenia wykorzystywanej przez muzeum aplikacji przewiduje również wymianę doświadczeń między pracownikami muzeum i uczelnianego laboratorium i pogłębianie wiedzy z zakresu technik związanych z wykorzystaniem technologii wirtualnej.
Współpraca zakłada także wspólną realizację badań naukowych i projektów badawczych, z wykorzystaniem sprzętu badawczego obu laboratoriów, są to m.in. skanery laserowe służące do digitalizacji obiektów muzealnych, a także takie, które mogą być wykorzystywane w geodezji czy architekturze.
Natomiast studentom PRz, przede wszystkim Wydziału Zarządzania, współpraca między placówkami umożliwi odbywanie praktyk studenckich, przygotowywanie prac dyplomowych dotyczących zasobów muzeum. Studenci będą mogli również uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych prowadzonych przez pracowników muzeum, a kadra naukowa uczelni będzie mogła korzystać z zasobów elektronicznych portalu Wirtualne Muzea Podkarpacia.(PAP)
api/ par/