William Kentridge, południowoafrykański twórca animacji, będzie gościem 22. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima w Krakowie. Podczas poniedziałkowej inauguracji imprezy odbędzie się specjalny pokaz filmów tego artysty.
Tego samego wieczoru w Małopolskim Ogrodzie Sztuki Kentridge odbierze także ASIFA Prize 2014 – jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień dla animatorów, przyznawane od 30 lat przez międzynarodową organizację filmu animowanego The International Animated Film Association. Po raz pierwszy nagroda ta zostanie wręczona w Polsce. Laureatowi przekaże ją producent filmów animowanych, reżyser i scenarzysta Jerzy Kucia.
Jak powiedziała PAP odpowiedzialna za promocję festiwalu Barbara Szczekała, wśród innych wybitnych gości tegorocznej Etiudy&Animy będą m.in. Signe Baumane – jedna z najodważniejszych przedstawicielek animacji kobiecej. Baumane pochodzi z Łotwy, na co dzień pracuje w Nowym Jorku. W swojej twórczości porusza tematy relacji męsko-damskich, cielesności. Reżyserka często łączy animację 2D oraz technikę papier-mache, polegającą na formowaniu papierowych rzeźb.
Etiuda&Anima potrwa sześć dni. W dwóch konkursach, które są najważniejszymi punktami festiwalowego programu, wezmą udział 103 filmy – w konkursie na najlepszą etiudę 34 tytuły z 12 krajów, a w konkursie na najlepszą animację 69 tytułów z 24 krajów. Łącznie z projekcjami pozakonkursowymi widzowie będą mogli obejrzeć 268 filmów.
William Kentridge urodził się w 1955 r. w Johannesburgu, jest potomkiem litewsko-polskich Żydów, którzy osiedlili się w Republice Południowej Afryki. Studiował politologię, afrykanistykę oraz sztuki piękne w RPA, a w Paryżu kształcił się w kierunku aktorstwa i reżyserii.
W swojej twórczości artysta inspiruje się ekspresjonizmem niemieckim i sztuką afrykańską. Kentridge opowiada o miłości, cierpieniu i przemocy w kontekście apartheidu i współczesnych problemów społecznych w RPA.
Jest autorem docenianych anglojęzycznych animacji, m.in.: "Monument", "Mine", "Sobriety, Obesity & Growing Old", "Felix in Exile", "History of the Main Complaint", "Weighing and Wanting", "Stereoscope" i "Tide Table".
W przeciwieństwie do tradycyjnej techniki animacji – wyjaśniają organizatorzy festiwalu - w której każdy ruch jest narysowany na oddzielnym arkuszu, artysta tworzy kolejne rysunki na tej samej karcie papieru.
Kentridge nazywa swoje animacje "rysunkami do projekcji" i pokazuje je nie na ekranie kinowym, a w przestrzeni galerii, prezentuje je jako instalacje. Rysuje je węglem na grubym papierze w dużym formacie.
Oprócz animacji zajmuje się grafiką, teatrem, rzeźbą, instalacją. W kręgu jego zainteresowań jest również opera. Artysta reżyseruje widowiska operowe oraz tworzy do nich scenografię. Pracował nad „Powrotem Ulissesa” Monteverdiego, „Czarodziejskim fletem” Mozarta. W tym roku Metropolitan Opera w Nowym Jorku wystawi jego adaptację „Lulu” Alana Berga.
Prace artysty są wystawiane w największych galeriach sztuki, pokazywane na weneckim Biennale, na Documenta w Kassel, na najważniejszych imprezach filmowych na świecie, m.in. na festiwalach w Edynburgu i Cannes. Pięć lat temu nowojorska MoMA zorganizowała retrospektywę twórczości Kentridge’a.
Miejscami 22. Etiudy&Animy będą, oprócz Małopolskiego Ogrodu Sztuki, Rotunda, Forum Przestrzenie i restauracja Konfederacka 4.
Polska Agencja Prasowa jest patronem medialnym festiwalu. (PAP)
bko/ agz/