
Aplikacja wyświetlająca modele 3D historycznych budowli została zwycięzcą zakończonego w piątek pierwszego międzynarodowego hackathonu KreativHack OUTech. W zawodach uczestniczyły międzynarodowe zespoły studentów z ośmiu uczelni.
Trwający od środy na Politechnice Opolskiej pierwszy hackathon KreativHack OUTech poświęcony był wykorzystaniu nowoczesnych technologii w utrwalaniu i upowszechnianiu wiedzy o dziedzictwie narodowym. Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach europejskiego sojuszu KreativeEU.
Zadaniem sześciu drużyn składających się ze studentów różnych uczelni i różnych państw, było przygotowanie propozycji połączenia sztucznej inteligencji z historią i tradycją. Członkowie poszczególnych drużyn nie znali się wcześniej, więc musieli pokonać także bariery językowe i kulturowe panujące pomiędzy krajami, z których pochodzili.
Jak przekazała organizator zawodów dr inż. Anna Bryniarska z PO, zwycięzcą pierwszej edycji hackathonu została praca zespołu HarmonAI, który przygotował aplikację w technologii AR, pozwalającą wyświetlać modele 3D historycznych budynków i artefaktów w dowolnym miejscu.
– Mogę powiedzieć, że uczestnicy mieli bardzo wysoki poziom, znacznie wyższy, niż mogłam się nawet spodziewać. Jestem bardzo zadowolona z tego, jak oni sobie poradzili z tak trudnym zadaniem w tak krótkim czasie – przyznała dr inż. Bryniarska.
Zdaniem Yurija Holovki z Politechniki Opolskiej, który był członkiem zwycięskiego zespołu, dzięki współpracy ze studentami z innych państw, możliwe było nie tylko sprawdzenie swojej wiedzy z zakresu informatyki i grafiki, ale także historii dotyczącej miejsc i wydarzeń sprzed setek, a nawet tysięcy lat. (PAP)
masz/ agt/