Premierą filmu „Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz” w reż. Krzysztofa Kopczyńskiego rozpoczął się w niedzielę 55. Krakowski Festiwal Filmowy. W programie imprezy, która potrwa przez tydzień, znalazły się projekcje ok. 250 filmów dokumentalnych, animowanych i krótkometrażowych.
Akcja "Dybuka" rozgrywa się w ukraińskim mieście Humań, gdzie znajduje się grób rabina Nachmana z Bracławia, jednej z najważniejszych postaci chasydyzmu. Każdego roku ściągają tam dziesiątki tysięcy pielgrzymów, by wspólnie świętować Rosz Haszana, czyli żydowski Nowy Rok. Film pokazuje napięcia, jakie tworzą się pomiędzy pielgrzymami a miejscowymi. W biednym postkomunistycznym mieście, które ożywia się za sprawą żydowskich gości, odżywają także upiory nacjonalizmu i nietolerancji religijnej. Prace nad dokumentem trwały osiem lat.
Oto jak o swoim filmie mówi jego autor: „Szukałem odpowiedzi na pytanie, dokąd zmierza Ukraina. To mnie interesowało od bardzo wielu lat. Napisałem na ten temat artykuł do paryskiej +Kultury+ w 1989 roku po pierwszej podróży na Ukrainę. Byłem związany z myśleniem o Ukrainie jako o miejscu, które jest bardzo ważne dla Polski, dla naszych interesów wschodnich, ale też jako o miejscu, które ma w sobie tajemnicę. Nie potrafimy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego Gonta i Żeleźniak, którzy wymordowali Żydów i Polaków w Humaniu, teraz są uważani za bohaterów narodowych Ukrainy”.
Krakowski Festiwal Filmowy jest najstarszym filmowym festiwalem w Polsce i jednym z najstarszych w Europie. Historia imprezy sięga roku 1961, kiedy jeszcze jako Ogólnopolski Festiwal Filmów Krótkometrażowych prezentował dokonania rodzimej kinematografii.
Dyrektor festiwalu Krzysztof Gierat podkreślił, że to bardzo ważny film dla Żydów, Polaków i dla Ukraińców. ”Trafia na niezwykle ważny moment w naszych polsko -ukraińskich relacjach, pokazuje także bardzo istotny wątek religijny – czy i na ile możliwe jest swobodne wyrażanie uczuć religijnych na nieswoim terytorium? Chasydzi przyjeżdżający do Humania wierzą, że pielgrzymują, by uzyskać zbawienie, jak obiecał im Rabi Nachman, ich obecność jednak coraz bardziej irytuje miejscowych” – powiedział dyrektor.
Filmowi poświęcona zostanie także debata "Tygodnika Powszechnego", która odbędzie się we wtorek w auli Akademii Sztuk Pięknych oraz wystawa fotograficzna Witolda Krassowskiego w Pauzie In Garden.
Na Krakowskim Festiwalu co roku można oglądać produkcje z całego świata w czterech konkursach i 12 sekcjach pozakonkursowych.
Najważniejszą częścią Krakowskiego Festiwalu Filmowego są cztery konkursy - jeden polski i trzy międzynarodowe: konkurs filmów dokumentalnych, konkurs filmów krótkometrażowych, konkurs muzycznych dokumentów DocFilmMusic.
W konkursach weźmie udział 105 tytułów. O Złotego Lajkonika w konkursie polskim powalczy 41 filmów (fabuł, animacji i dokumentów), o Złotego Smoka w konkursie krótkometrażowym - 46 filmów, o Złoty Róg w konkursie dokumentów pełnometrażowych - 20 filmów, a o Złoty Hejnał - 10 dokumentów muzycznych.
Filmy ocenią wybitni przedstawiciele branży filmowej pod przewodnictwem reżysera filmów animowanych i fabularnych Piotra Dumały, reżysera i rektora łódzkiej Filmówki Mariusza Grzegorzka, wieloletniego szefa sekcji Panorama na Berlinale Wielanda Specka i laureata Oscara Jana A.P. Kaczmarka. Swoje nagrody przyznają także: jury międzynarodowej krytyki filmowej FIPRESCI, jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych FICC i jury studentów Krakowa.
Pokaz filmów nagrodzonych odbędzie się 7 czerwca w Małopolskim Ogrodzie Sztuki.
W tym roku laureaci otrzymają nowe statuetki, autorstwa Macieja Jurkowskiego. Smok Smoków, który 2 czerwca w Małopolskim Ogrodzie Sztuki powędruje do estońskiego twórcy filmów animowanych Priita Parna za całokształt twórczości, pozostaje niezmieniony - autorstwa prof. Bronisława Chromego. Łączna suma tegorocznych nagród to ponad 200 tys. zł.
Krakowski Festiwal Filmowy jest najstarszym filmowym festiwalem w Polsce i jednym z najstarszych w Europie. Historia imprezy sięga roku 1961, kiedy jeszcze jako Ogólnopolski Festiwal Filmów Krótkometrażowych prezentował dokonania rodzimej kinematografii.
O randze imprezy świadczy akredytacja Międzynarodowej Federacji Producentów Filmowych (FIAPF), Europejskiej Akademii Filmowej (EFA) oraz Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej, dzięki którym laureaci festiwalu otrzymują bezpośrednie nominacje do nagród Europejskiej Akademii Filmowej, a także Oscarów w kategoriach filmów krótkometrażowych. (PAP)
bko/ malk/