Do 26 lutego trwa nabór projektów filmów dokumentalnych do programu Doc Lab Poland. Zakwalifikowane projekty będą konsultowane podczas warsztatów i prezentowane branży z Polski i zagranicy. Dobra passa polskiego dokumentu trwa - podkreślają organizatorzy programu.
Najważniejsze założenie tego programu to - jak tłumaczą - udzielanie wsparcia twórcom i producentom polskich filmów dokumentalnych przy realizacji ich projektów. W taki sposób, by powstały nie tylko interesujące filmy, ale także by dotarły one do widzów, mając szansę na szeroką dystrybucję.
Długofalowym celem programu jest zwiększenie szans polskiego filmu dokumentalnego na świecie.
"Dzięki Doc Lab Poland twórcy dokumentów będą mogli rozwinąć swój filmowy projekt oraz skonfrontować go z międzynarodowym rynkiem; uzyskać wsparcie i rady od osób, od których zależy późniejszy los filmów, czyli od dystrybutorów i przedstawicieli czołowych festiwali" - wyjaśnił w rozmowie z PAP Adam Ślesicki, prezes organizującej Doc Lab Poland Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego.
"Mamy w Polsce wspaniałą tradycję filmu dokumentalnego - filmy Kazimierza Karabasza, Władysława Ślesickiego, Jerzego Hoffmana czy Edwarda Skórzewskiego budowały podwaliny Polskiej Szkoły Dokumentu. Kolejne wybitne dokumenty realizowali Krzysztof Kieślowski, Marcel Łoziński, Tomasz Zygadło, Jacek Bławut, Paweł Łoziński" - wymieniał Ślesicki.
"Obecnie do głosu doszło nowe pokolenie: Hanna Polak, Bartek Konopka, Tomasz Wolski, Wojciech Staroń, Marcin Sauter, Maciej Cuske. Świat jest zainteresowany naszymi filmami i warto to wykorzystać. Trzeba jednak dobrze znać reguły rządzące produkcją i dystrybucją filmów dokumentalnych, które wciąż się zmieniają" - zaznaczył Ślesicki.
"Dzięki Doc Lab Poland twórcy dokumentów będą mogli rozwinąć swój filmowy projekt oraz skonfrontować go z międzynarodowym rynkiem; uzyskać wsparcie i rady od osób, od których zależy późniejszy los filmów, czyli od dystrybutorów i przedstawicieli czołowych festiwali" - wyjaśnił w rozmowie z PAP Adam Ślesicki, prezes organizującej Doc Lab Poland Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego.
Zwrócił uwagę, że partnerem strategicznym Doc Lab Poland jest Krakowski Festiwal Filmowy, jedna z najstarszych w Europie imprez poświęconych filmom dokumentalnym, animowanym oraz krótkim fabułom.
Aplikacje do programu Doc Lab Poland zawierać mają: opisy realizowanych filmów, krótkie artystyczne życiorysy ich twórców i producentów oraz materiały filmowe (wersje montażowe w przypadku filmów na etapie montażu albo trailery lub materiały z dokumentacji w przypadku projektów na etapie rozwoju).
Po zakończeniu naboru do udziału w programie wybranych zostanie ok. 20 filmowych projektów, których twórcy i producenci wezmą następnie udział w trzech sesjach konsultacyjnych (kwiecień, czerwiec, październik) oraz w publicznych prezentacjach podczas 56. Krakowskiego Festiwalu Filmowego (29 maja-5 czerwca).
Sesje konsultacyjne będą mieć charakter otwartej dyskusji między uczestnikami. Jako konsultanci wystąpią czołowi polscy dokumentaliści, m.in. Paweł, Łoziński, Wojciech Staroń, Bartek Konopka, Maria Zmarz-Koczanowicz - zapowiedział Ślesicki.
Udział w sesjach wezmą również: najlepsi polscy montażyści i doświadczeni filmowi producenci, a także specjaliści z zagranicy, wśród nich dyrektorka największego niemieckiego festiwalu filmów dokumentalnych Dok Leipzig Leena Pasanen i szef stowarzyszenia European Documentary Network Paul Pauwels.
Na prezentacje podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego zaproszeni będą przedstawiciele filmowej branży z Polski i zagranicy: producenci, festiwalowi selekcjonerzy, dystrybutorzy i agenci sprzedaży, a także redaktorzy zamawiający z telewizji i eksperci z instytucji finansujących filmową produkcję.
Jak zaznaczył Ślesicki, program dedykowany jest dwóm rodzajom projektów: projektom w fazie rozwoju (Doc Lab Start) oraz - bardziej zaawansowanym - w fazie montażu (Doc Lab Go!). Podział ten należy uwzględniać przy aplikowaniu.
"W ramach komponentu Start uczestnicy przede wszystkim rozwiną swoje projekty i będą mogli znaleźć partnerów do realizacji producentów, koproducentów oraz postarać się o wsparcie instytucji finansujących filmy" - wyjaśnił Ślesicki.
"Natomiast komponent Go! pomoże przygotować się do promocji i dystrybucji: zaplanować strategię festiwalową, znaleźć agenta sprzedaży czy dystrybutora, przygotować materiały promocyjne, ale także skonsultować się w kwestiach artystycznych - jak poprowadzić montaż filmu, na co położyć akcent, ponieważ bardzo często w trakcie montażu film dokumentalny przechodzi duże zmiany w stosunku do pierwotnych założeń" - tłumaczył dalej.
Zachęcając do udziału w programie, Ślesicki podkreślił, że obecnie trwa "dobra passa polskiego dokumentu, o czym świadczą kolejne nagrody na światowych festiwalach".
"Laury dla Michała Marczaka na festiwalu w Sundance za reżyserię filmu +Wszystkie nieprzespane noce+, pasmo sukcesów takich filmów jak +Mów mi Marianna+, +Obiekt+, +Nadejdą lepsze czasy+, +Bracia+ czy +Punkt wyjścia+ to tylko niektóre przykłady na to, że nasze filmy podbijają świat" - wymieniał organizator Doc Lab Poland.
Szczegółowe informacje o programie dostępne są na stronie www.doclab.pl. (PAP)
jp/ mhr/