W tym roku poznamy nazwisko nowego dyrektora Starego Teatru w Krakowie; w Warszawie na swoich dotychczasowych stanowiskach pozostaną m.in. Waldemar Dąbrowski i Jan Englert – mówi PAP minister kultury Bogdan Zdrojewski.
Szef resortu kultury chce zakończyć rok 2012 podpisaniem kontraktów ze wszystkimi dyrektorami instytucji artystycznych i muzealnych, podległych ministrowi kultury. W styczniu rozpoczęły się rozmowy z szefami takich instytucji.
Minister Zdrojewski rozmawiał już z większością szefów podległych mu lub współprowadzonych instytucji. Efektem rozmów z szefami Teatru Wielkiego – Opery Narodowej: dyrektorem naczelnym Waldemarem Dąbrowskim i artystycznym – Mariuszem Trelińskim, będą pięcioletnie kontrakty, na mocy których pozostaną na stanowiskach. Zostaną one zawarte w maju br.
Minister Zdrojewski rozmawiał już z większością szefów podległych mu lub współprowadzonych instytucji. Efektem rozmów z szefami Teatru Wielkiego – Opery Narodowej: dyrektorem naczelnym Waldemarem Dąbrowskim i artystycznym – Mariuszem Trelińskim, będą pięcioletnie kontrakty, na mocy których pozostaną na stanowiskach. Zostaną one zawarte w maju br.
„Rozmawiałem także m.in. z szefami Teatru Narodowego: Krzysztofem Torończykiem i Janem Englertem i również z nimi kontynuowana będzie współpraca, przez kolejnych pięć lat” – poinformował minister.
Zdrojewski zauważył, że zależy mu, aby duet Torończyk-Englert doprowadził stołeczny Teatr Narodowy do jubileuszu, który przypada za cztery lata. Nowy kontrakt ma otrzymać też szef Zamku Królewskiego na Wawelu – prof. Jan Ostrowski oraz Paweł Jaskanis – dyrektor wilanowskiego pałacu.
Szef resortu kultury wielokrotnie podkreślał, że zależy mu, aby pracę kontynuował wieloletni dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie Andrzej Rottermund. „Musiałem trochę namawiać pana profesora do tego, aby pozostał w Zamku przynajmniej na kolejne trzy lata; udało się - wstępnie uzgodniliśmy taki czas współpracy i wszystko wskazuje na to, że wkrótce podpiszemy umowę” – zapowiada minister.
Szef zmieni się na pewno w krakowskim Starym Teatrze, choć – jak zapowiada Zdrojewski – z pewnością będzie on jeszcze rozmawiał z dotychczasowym dyrektorem, Mikołajem Grabowskim. „Dyrektor Grabowski przez trzy lata z rzędu sygnalizował chęć opuszczenia Starego Teatru” – tłumaczył w rozmowie z PAP plany zmiany kierownictwa krakowskiej sceny minister.
Szef zmieni się na pewno w krakowskim Starym Teatrze, choć – jak zapowiada Zdrojewski – z pewnością będzie on jeszcze rozmawiał z dotychczasowym dyrektorem, Mikołajem Grabowskim. „Dyrektor Grabowski przez trzy lata z rzędu sygnalizował chęć opuszczenia Starego Teatru” – tłumaczył w rozmowie z PAP plany zmiany kierownictwa krakowskiej sceny minister.
Na to stanowisko w maju zostanie rozpisany konkurs. Zdrojewski przyznał jednak, że zanim o tym zdecydował, zaproponował objęcie funkcji dyrektora krakowskiego narodowego teatru Jerzemu Stuhrowi.
„To, że rozmawiałem w tej sprawie z panem Jerzym Stuhrem, to tajemnica poliszynela. On jednak zdecydowanie woli realizować się jako artysta czy pedagog w szkole teatralnej. Przyjąłem to do wiadomości, choć przyznaję - trochę mi szkoda. Wydaje mi się, że osoba pana profesora nie budziłaby żadnych wątpliwości, byłaby wielkim wzmocnieniem Starego Teatru” – ocenił minister.
Minister zapowiedział, że jeśli Mikołaj Grabowski ma jakieś plany, w realizacji których planowany konkurs przeszkadzałby - istnieje możliwość, aby odbył się on w innym niż maj, „spokojniejszym”, terminie. „Jedno jest pewne: w tym roku będziemy znali nazwisko nowego dyrektora Starego Teatru” – zapowiedział.
Na stanowisku ma pozostać też dyrektor warszawskiego Muzeum Historii Polski - Robert Kostro. Zdrojewski zwrócił uwagę, że ten rok będzie dla tego muzeum ważny również z innego powodu.
„Jeśli uda się w 2012 r. doprowadzić do potwierdzenia możliwości wykorzystania funduszy strukturalnych na kulturę w perspektywie lat 2014-20, to pod koniec bieżącego roku, podpiszę umowę z architektem (Bohdanem Paczowskim – PAP) na rozpoczęcie prac przy projekcie muzeum” – zapowiedział minister.
Zdrojewski wyjaśnił, że musi mieć jednak minimum gwarancji, że środki finansowe nie zostaną zmarnowane. „Uzyskanie pozwolenia na budowę to duży wysiłek finansowy i organizacyjny” – zauważył. Jak dodał minister, w ubiegłym tygodniu podjął decyzję o przekazaniu środków na prace przy wystawie MHP.
Szef resortu kultury odniósł się też do postulatów środowiska artystycznego, którzy domagają się od resortu kultury rozpoczęcia prac nad ustawą o teatrze. Zdrojewski przypomniał, że podejmowano już wiele prób, aby taki akt prawny powstał - wszystkie zakończyły się niepowodzeniem.
Na stanowisku ma pozostać też dyrektor warszawskiego Muzeum Historii Polski - Robert Kostro. Zdrojewski zwrócił uwagę, że ten rok będzie dla tego muzeum ważny również z innego powodu. „Jeśli uda się w 2012 r. doprowadzić do potwierdzenia możliwości wykorzystania funduszy strukturalnych na kulturę w perspektywie lat 2014-20, to pod koniec bieżącego roku, podpiszę umowę z architektem (Bohdanem Paczowskim – PAP) na rozpoczęcie prac przy projekcie muzeum” – zapowiedział minister.
„Stało się tak nie dlatego, że to politycy wstrzymywali prace. Samo środowisko nie doprowadziło skutecznie projektu do stanu, w którym można by rozpocząć właściwy proces legislacyjny” – zauważył.
„To jest bardzo trudna ustawa i ja - z jednej strony - popieram oczekiwania środowiska, aby w teatrze było więcej stabilności prawnej, z drugiej strony - boje się, że taka ustawa teatr +usztywni+. Doprowadzi, co prawda, do pewnego zabezpieczenia, zbudowania jakichś gwarancji, ale mam obawy czy uchwalenie ustawy wyłącznie o teatrach, w wersji postulowanej przez środowisko, jest trafne” – tłumaczył Zdrojewski.
Minister podkreśla potrzebę zróżnicowania życia teatralnego w Polsce i zapowiada, że będzie bronił tej idei. „Będę wspierał każdą formę aktywności scenicznej tzw. teatru artystycznego, ale też - repertuarowego, impresaryjnego czy rozrywkowego. Będę bronić scenicznej różnorodności – bo należy patrzeć na teatr nie tylko z punktu widzenia instytucji, ale także – odbiorców” – podkreślił Zdrojewski.
Agata Zbieg (PAP)
agz/ mlu/