Milion 117 tys. turystów odwiedziło w 2012 roku kopalnię soli w Wieliczce. To o 5 proc. więcej niż w roku poprzednim. Rekordowy okazał się grudzień – do kopalni przyjechało ponad 45 tys. turystów. Gospodarze kopalni podkreślają, że "tylko od zakończenia II wojny światowej solne progi przekroczyło już prawie 36 mln zwiedzających".
"Milion zwiedzających każdego roku ponad wszelką wątpliwość dowodzi, że wielicka kopalnia jest jedną z najbardziej znanych atrakcji turystycznych Polski. Co więcej, badania dowodzą, że jest również najliczniej odwiedzaną kopalnią na całym świecie" - powiedział prezes Kopalni Soli "Wieliczka" SA Kajetan d’Obyrn.
Jak dodał, w ubiegłym roku ponad połowa (53 proc.) gości przyjechała z zagranicy; było to o 6 proc. więcej niż w 2011. Do kopalni przyjechali turyści ze 175 krajów.
Wielicka kopalnia działa nieprzerwanie od połowy XIII wieku. Zorganizowany ruch turystyczny trwa tam od końca XVIII wieku. Obecnie trasa turystyczna liczy 2,5 km długości i obejmuje ponad 20 komór. W 1978 roku kopalnia została wpisana na I Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO.
W ubiegłym roku kopalnię zwiedziło 527,8 tys. Polaków i 589,4 tys. cudzoziemców. Największy odsetek turystów z zagranicy stanowili mieszkańcy Wielkiej Brytanii - 60,9 tys. osób (o 12 proc. więcej niż w 2011 r.); na drugim miejscu znaleźli się Włosi - 42,4 tys. odwiedzających (o 17 proc. więcej niż w 2011); na trzecim Niemcy – 38,5 tys. turystów (o 4 proc. więcej niż w 2011).
Na kolejnych miejscach byli Francuzi – 35,5 tys. odwiedzających, Koreańczycy – 34,5 tys. turystów i Rosjanie – 32,7 tys. osób.
W pierwszej dziesiątce znaleźli się również Norwegowie, Hiszpanie, Amerykanie i Węgrzy. Do podziemnej Wieliczki przyjechali również turyści m.in. z Japonii, Brazylii, Tajlandii, Nowej Zelandii.
W ubiegłym roku zupełnie nowe oblicze zyskał serwis internetowy kopalnia.pl, który miesięcznie notuje blisko pół miliona odsłon. Z dużym uznaniem branży internetowej oraz użytkowników spotkały się aplikacje przygotowane z myślą o urządzeniach mobilnych.
W 2012 roku kopalnię odwiedziło prawie tysiąc dziennikarzy z całego świata. W kopalni realizowano m.in. dokument 3D przygotowany przez japońską telewizję TBS, program o podziemnych kaplicach dla Discovery Channel, emitowany niemal w całej Europie program "Galileo", program BBC dla dzieci pt. "Blue Peter", dokument na zlecenie UNESCO nagrany przez TV History oraz "Najbardziej niesamowite restauracje", zrealizowany dla kanadyjskiej TV.
Wśród niecodziennych przedsięwzięć medialnych były też popularne w wielu krajach reality show "Amazing Race" (wersja ukraińska), a także zdjęcia do filmu bollywodzkiego "The Rhythm".
Kopalnia posłużyła również jako plener do sesji sukien ślubnych oraz sukien karnawałowych.
Wielicka kopalnia działa nieprzerwanie od połowy XIII wieku. Zorganizowany ruch turystyczny trwa tam od końca XVIII wieku. Obecnie trasa turystyczna liczy 2,5 km długości i obejmuje ponad 20 komór. W 1978 roku kopalnia została wpisana na I Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO.
Obecnie działanie kopalni jako przedsiębiorstwa państwowego polega na zabezpieczeniu zabytku, głównie poprzez utylizację wód zasolonych i podsadzanie, czyli zasypywanie piaskiem niebezpiecznych lub zbędnych części kopalni. Efektem utylizacji solanki jest produkcja soli. (PAP)
hp/ abe/