Dwa olejne obrazy Stanisława Wyspiańskiego oraz dzieło Edwarda Okunia - wszystkie wypożyczone z Muzeum Narodowego w Warszawie - można od środy oglądać w Galerii Sztuki Dawnej w Muzeum Pałac Herbsta w Łodzi.
Jak poinformowała PAP Anna Kołakowska z łódzkiego muzeum wypożyczone obrazy Wyspiańskiego to: "Widok na Wawel" z 1894 roku i "Dziewczynka gasząca świecę" z 1893 roku - obraz, który powstał podczas ostatniego pobytu artysty w Paryżu.
Maria Milanowska z działu Sztuki Dawnej Muzeum Pałac Herbsta przypomniała, że artysta namalował bardzo niewiele obrazów olejnych i pochodzą one głównie z wczesnego etapu twórczości, do 1894 roku. Jak mówiła, Wyspiańskiemu nie do końca odpowiadała ta technika, bo lubił malować szybko. W dodatku okazało się, że był uczulony na biel ołowiową, która była podstawowym składnikiem farb olejnych. Zrezygnował z tej techniki i malował pastelami.
Jak poinformowała PAP Anna Kołakowska z łódzkiego muzeum wypożyczone obrazy Wyspiańskiego to: "Widok na Wawel" z 1894 roku i "Dziewczynka gasząca świecę" z 1893 roku - obraz, który powstał podczas ostatniego pobytu artysty w Paryżu.
Stanisław Wyspiański (1869-1907) - malarz, dramatopisarz, poeta, twórca witraży i polichromii ściennych, projektant wnętrz i mebli, scenograf - był jednym z najwybitniejszych artystów okresu Młodej Polski, uczniem i współpracownikiem Jana Matejki. W jego twórczości malarskiej przeważał portret i pejzaż. Jako pisarz był jednym z największych polskich dramaturgów. Zaliczany jest - obok Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego i Norwida - do grona polskich wieszczów narodowych.
Do łódzkiej placówki trafiło też dzieło młodopolskiego malarza Edwarda Okunia - "My i wojna". Prace nad tym obrazem trwały kilka lat i zostały zakończone w 1923 roku.
Milanowska zwróciła uwagę, że Okuń to stosunkowo mało znany artysta. "Pochodził z bardzo zamożnej rodziny, nie musiał więc martwić się o byt. Mógł się poświęcić sztuce, a nauki pobierał w Warszawie, Krakowie i Monachium. Jego prace stylistyką nawiązują do secesji" - mówiła. Obraz, który trafił do Łodzi, przedstawia artystę z żoną i odnosi się do doświadczeń pierwszej wojny światowej.
Wypożyczone z Muzeum Narodowego w Warszawie obrazy będzie można oglądać w Łodzi do sierpnia tego roku.
Pałac Herbsta został zbudowany w 1875 roku dla łódzkiego przemysłowca Edwarda Herbsta i jego żony Matyldy, córki łódzkiego króla bawełny - Karola Scheiblera. Rezydencja to jednopiętrowa, neorenesansowa willa projektu Hilarego Majewskiego, z salą balową i budynkami gospodarczymi. Potomkowie Herbstów mieszkali w niej do 1942 r., kiedy to wyjechali do Wiednia.
Po 1945 r. rezydencja pełniła funkcje m.in. ośrodka szkolenia pracowników pomocy społecznej, domu dziennego pobytu dla nerwowo chorych. W 1976 roku obiekt przejęło Muzeum Sztuki. Prezentowane są w nim m.in. fabrykanckie wnętrza oraz sztuka dawna.
W ub. roku zakończono - trwającą dwa lata - renowację zabytku, która objęła nie tylko wnętrze i elewacje samego Pałacu, ale też powozowni, w której powstała Galeria Sztuki Dawnej. Wśród prezentowanych tam prac są obrazy uważane za arcydzieła malarstwa polskiego m.in. "Alchemik Sędziwój i król Zygmunt III" (1867) Jana Matejki, "Portret matki artysty" (1853) Henryka Rodakowskiego, "Gra w krokieta” (1895) i "Rybak" (1896)Leona Wyczółkowskiego, a także "Śpiący Mietek" (1904)Stanisława Wyspiańskiego. (PAP)
jaw/ ls/