100 plakatów zmarłego pod koniec listopada wybitnego grafika, współtwórcy polskiej szkoły plakatu Waldemara Świerzego będzie można obejrzeć podczas wystawy, która zostanie w czwartek otwarta w Muzeum Śląskim w Katowicach. Będzie ona hołdem złożonym urodzonemu w Katowicach artyście.
W Muzeum Śląskim będzie można obejrzeć 100 spośród 250 plakatów, znajdujących się w zbiorach tej placówki, pochodzących z różnych okresów twórczości Świerzego.
Zobaczymy m.in. słynny plakat do filmu „Czerwona oberża” (1955), przedstawiający groteskowo wydłużoną do formy znaku, komiczną twarz Mnicha, granego przez Fernandela, który powstał we wczesnego okresie twórczości Świerzego. Plakat ten był zapowiedzią późniejszego cyklu portretowego, który od lat 70. zaczął dominować w dorobku artysty.
Waldemar Świerzy zaprojektował ponad 1800 plakatów, głównie o tematyce kulturalnej, a także społecznej i sportowej. Punktem wyjścia dla budowania znaku w plakacie była dla niego zawsze postać ludzka.
Dwa inne filmowe plakaty z tego okresu: „Bulwar zachodzącego słońca” (1957) oraz „Ulica hańby” (1959) należą dziś do klasyki światowego plakatu. Międzynarodową sławę przyniosły artyście także plakaty z portretami muzyków, w tym cykl wielkich postaci jazzu, m.in. Duka Ellingtona i Louisa Armstronga.
Waldemar Świerzy (1931-2013) - urodzony w Katowicach grafik, ilustrator i pedagog właśnie w tym mieście w 2011 roku świętował swoje 80. urodziny. Jak sam niejednokrotnie podkreślał, duży wpływ na wybór przyszłego zawodu miała nauka w pracowni świetnego grafika i pedagoga - Józefa Mroszczaka, organizatora powojennego życia artystycznego na Górnym Śląsku.
Tak wspominał swoje pierwsze lata nauki w Katowicach: „Pracowałem w katowickiej firmie reklamowej Geniusz i Syn jako goniec. Nosiłem też drabinę i wiadro z klejem mojemu mistrzowi, który rozklejał plakaty w mieście. Miałem wtedy 15 lat, ale było tam kilku starszych chłopaków, już po wojsku, i to oni znaleźli w gazecie ogłoszenie, że otwiera się w Katowicach wyższą szkołę plastyczną. Zostałem jej najmłodszym adeptem. W tym rozwalonym wtedy kraju było dużo płotów ograniczających ruiny. I one były zaklejane plakatami projektowanymi np. przez Henryka Tomaszewskiego (…)”.
Waldemar Świerzy zaprojektował ponad 1800 plakatów, głównie o tematyce kulturalnej, a także społecznej i sportowej. Punktem wyjścia dla budowania znaku w plakacie była dla niego zawsze postać ludzka.
Wystawę w Muzeum Śląskim będzie można zwiedzać do 2 lutego 2014 r. Bogate zbiory plakatu polskiego tej placówki liczą około 20 tys. egzemplarzy i obejmują twórczość wielu wybitnych plakacistów. (PAP)
lun/ ls/