Sejmowa komisja kultury poparła w środę projekt uchwały upamiętniającej malarza Józefa Chełmońskiego. Inicjatywa uczczenia artysty jest związana ze zbliżającą się 100. rocznicą jego śmierci, która przypada 6 kwietnia.
"Myślę, że postaci Józefa Chełmońskiego, jak i jego twórczości, która niewątpliwie ma kluczową pozycję w kanonie malarstwa polskiego, nikomu nie muszę rekomendować. Setna rocznica jego śmierci wydaje się taką szczególną okazją, aby uczcić jego pamięć, przypominać twórczość i samą jego postać. W tym roku w związku z tą rocznicą na terenie całego kraju jest też podejmowanych szereg działań kulturalnych. Myślę, że podjęcie takiej uchwały przez Sejm będzie znakomitym ukoronowaniem tych inicjatyw" - mówiła przedstawicielka wnioskodawców posłanka Dorota Rutkowska (PO).
Zaprosiła także członków komisji na zaplanowaną na 3 kwietnia w Sejmie prezentację multimedialnej wystawy obrazów Chełmońskiego. Podczas uroczystości aktorzy Teatru Polskiego odczytają korespondencję malarza z aktorką Heleną Modrzejewską, która wspierała Chełmońskiego oraz malarką i pisarką Pią Górską, której był przewodnikiem artystycznym.
Jak poinformowała przewodnicząca komisji Iwona Śledzińska-Katarasińska (PO) minister kultury Bogdan Zdrojewski przesłał do komisji propozycję tekstu uczczenia pamięci Chełmońskiego. "W 100. rocznicę śmierci Józefa Chełmońskiego, wybitnego malarza przełomu XIX i XX wieku Sejm Rzeczpospolitej Polskiej czci jego pamięć i wyraża szczególne uznanie dla artystycznego dorobku, który na trwałe wpisał się do kanonu polskiej sztuki" - napisał w projekcie minister.
Członkowie komisji kultury przychylili się do poprawki zgłoszonej przez posła Wiesława Suchowiejkę (PO), który zaproponował zastąpienie treści zgłoszonego przez wnioskodawców projektu uchwały propozycją przedstawioną przez szefa resortu kultury.
Posłem-sprawozdawcą została Zofia Ławrynowicz (PO).
Józef Chełmoński (1849-1914) malarz i ilustrator, wybitny i najpopularniejszy przedstawiciel polskiego realizmu przełomu XIX i XX w. Miał doskonały warsztat rysunkowy i malarski. Uwieczniał malownicze krajobrazy, obrazki rodzajowe o tematyce wiejskiej i dynamiczne sceny polowań.
Malarstwa Chełmoński uczył się w Warszawskiej Klasie Rysunkowej i prywatnej pracowni Wojciecha Gersona, który wywarł na niego ogromny wpływ. "Co do udziału Gersona w mojej nauce i wyrobieniu wyobraźni o wysokim powołaniu artysty, to śmiało powiedzieć mogę, że jemu jednemu zawdzięczam wszystko" - pisał w jednym z listów do przyjaciela.
Studiował również w Monachium. Jego prace zyskały duże uznanie w Paryżu, gdzie współpracował jako ilustrator z pismem "Le Monde Illustre". Po powrocie w 1887 r. do Polski najpierw zamieszkał w Warszawie, potem kupił dworek w Kuklówce na Mazowszu, gdzie mieszkał do śmierci. (PAP)
akn/ abe/