Spektakl "Nie-Boska komedia. Wszystko powiem Bogu" Narodowego Starego Teatru w Krakowie w reż. Moniki Strzępki otrzymał Grand Prix 40. Opolskich Konfrontacji Teatralnych. Sztukę uhonorowano też zespołową nagrodą aktorską oraz nagrodzono za reżyserię.
Nagrody 40. Opolskich Konfrontacji Teatralnych Klasyka Polska, które trwały od 16 kwietnia, przyznane zostały w nocy z poniedziałku na wtorek. Siedem konkursowych przedstawień oceniało jury w składzie: Piotr Kruszczyński (reżyser), Paweł Soszyński (antropolog teatru) i Marcin Cecko (dramaturg).
Kruszczyński, uzasadniając werdykt dotyczący sztuki "Nie-Boska komedia. Wszystko powiem Bogu” mówił dziennikarzom, że spektakl ten wydał się jury „w pewnych aspektach najbardziej wartościowy na tym festiwalu”. „Myślę tu przede wszystkim o podejściu do klasyki w sposób bardzo odważny i bardzo twórczy, interpretujący tę klasykę w kontekście naszych czasów, w kontekście tego, co dziś dzieje się na świecie, za naszymi oknami, w naszym społeczeństwie” – tłumaczył reżyser.
Nagrodę za – jak określiło jury - „bezkompromisowy antyteatr i akt teatralnego nieposłuszeństwa” przyznano sztuce "Wesele na podstawie Wesela" w reż. Cezarego Tomaszewskiego Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu. „Jako jury wspólnie uznaliśmy, że warto nagrodzić to przedstawienie właśnie za bardzo, bardzo odważne – nazwaliśmy to nawet antyteatralne - podejście do klasycznego tematu” – dodał Kruszczyński.
Laury aktorskie otrzymali Mariusz Kiljan - ks. Piotr z III części „Dziadów” w reż. Michała Zadary Teatru Polskiego we Wrocławiu oraz – jak podało jury – „za rolę epizodyczną” Ewa Skibińska, czyli Pani Rollison z tej samej sztuki. Za scenografię i kostiumy do "Wesele na podstawie Wesela" docenieni zostali z kolei Agnieszka Klepacka i Maciek Chorąży.
W Opolu w ramach 40. Opolskich Konfrontacji Teatralnych Klasyka Polska można było też zobaczyć takie sztuki jak "Ich czworo" Gabrieli Zapolskiej Teatru im. Stefana Jaracza z Łodzi w reż. Małgorzaty Bogajewskiej; "Balladynę" Juliusza Słowackiego Teatru im. Wandy Siemaszkowej z Rzeszowa w reż. Radosława Rychcika; "Traktat o manekinach" według fragmentów "Sklepów cynamonowych" Brunona Schulza Teatru Wierszalin z Supraśla w reż. Piotra Tomaszuka oraz spektakl "Wychowanka" Aleksandra Fredry w reż. Michała Zadary, przygotowany w koprodukcji Teatru Powszechnego z Warszawy, Centrali oraz Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.
Wśród imprez towarzyszących konfrontacjom zaplanowano także przedstawienie pt. "Ślub" Witolda Gombrowicza, przygotowane w ramach dyplomu młodych aktorów Szkoły Filmowej w Łodzi w reż. Waldemara Zawodzińskiego.
Spektaklom w Teatrze im. Kochanowskiego towarzyszyły dwie wystawy. Pierwsza była przeglądem plakatów teatralnych; druga poświęcona została właśnie opolskim konfrontacjom.
Na początku konfrontacji odbyły się także rocznicowe uroczystości z okazji „urodzin” imprezy oraz 40-lecia opolskiego teatru. Aktorom i pracownikom opolskiego teatru wręczono odznaczenia "Za Zasługi dla Województwa Opolskiego", za zasługi dla miasta Opola, i za 20, 25 i 35 lat pracy na scenie. Natomiast decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką "Zasłużony dla Kultury Polskiej" uhonorowano dwie aktorki opolskiego teatru: Grażynę Misiorowską i Judytę Paradzińską.
Opolskie Konfrontacje Teatralne są kontynuacją zapoczątkowanych w 1975 r. dorocznych konfrontacji dorobku artystycznego teatrów w dziedzinie klasyki polskiej. Jak informuje na swojej stronie internetowej opolski teatr, "to wydarzenie o wielkich tradycjach, jedyny w Polsce festiwal o charakterze monograficznym, uznawany za jeden z najważniejszych festiwali teatralnych w Polsce". (PAP)
kat/ rda/