Wystawę „Ernst Barlach. Obrazy śmierci w twórczości niemieckiego ekspresjonisty” otwarto w czwartek w Szczecinie. Do obejrzenia jest ponad sto oryginalnych prac artysty, niektóre z nich prezentowane są po raz pierwszy.
Ekspozycja prezentuje dwa najważniejsze w twórczości Barlacha wątki – rzeźbę nagrobną i pomnikową. Będzie można zobaczyć nie tylko konkretne rzeźby, ale również prześledzić cały proces twórczy, od zapisów w szkicownikach, przez projekty rysunkowe, prace graficzne, szkice rzeźbiarskie, po modele monumentalnych realizacji - powiedział PAP kurator wystawy dr Szymon Piotr Kubiak,.
Barlach, jako jeden z pierwszych zaczął tworzyć pomniki ofiar I wojny światowej. "Wcześniej rzeźbiarze skupiali się na gloryfikacji bohaterów konfliktu. W jego pracach m.in. dla katedry w Güstrow i Magdeburgu lub śródmiejskiej przestrzeni Hamburga wyczuwa się refleksję i zadumę nad ofiarami wojny" - wyjaśniał Kubiak.
Wystawa powstała w wyniku współpracy Muzeum Narodowego w Szczecinie oraz Ernst Barlach Stiftung – instytucji zajmującej się badaniem spuścizny po osiadłym w Güstrow w Meklemburgii artyście. Dzieła pochodzą z kolekcji w Güstrow, Ernst Barlach Haus Stiftung w Hamburgu i Akademie der Knute w Berlinie, kilka szkiców i rysunków znajduje się również w szczecińskim muzeum. Wystawę można oglądać do lutego 2012 r.
Ekspozycji towarzyszy polsko - niemiecki katalog z esejami Volkera Probsta, Szymona Piotra Kubiaka, Helgi Thieme i Dariusza Kacprzaka.
Również w czwartek na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie odsłonięto kopię rzeźby „Matka Ziemia” Ernsta Barlacha. Kopia wykonała Monika Szpener z inicjatywy Stowarzyszenia na Rzecz Cmentarza Centralnego w Szczecinie. Oryginalna rzeźba wykonana była z wapienia muszlowego i powstała w 1920 r. na zlecenie szczecińskiego kupca Richarda Biesela. W latach 60. władze konserwatorskie NRD upomniały się o pomnik i został on wywieziony ze Szczecina. Oryginał stoi w Güstrow.
Ernst Barlach (1870 - 1938) był rzeźbiarzem, rysownikiem, grafikiem i pisarzem. Po dojściu Hitlera do władzy, jako ekspresjonista został zaliczony do twórców tzw. „sztuki zdegenerowanej” – niezgodnej z oficjalną ideologią nazistowską. Został objęty zakazem tworzenia a pomniki artysty były niszczone. (PAP)
res/ ls/