Wystawę inspirowaną wczesnymi latami szkolnymi Tadeusza Kantora, które spędził w Tarnowie można od soboty oglądać w tamtejszej Galerii Miejskiej BWA. Ekspozycja inauguruje działalności instytucji w nowej siedzibie – odremontowanym Pałacyku Strzeleckim.
Wystawa zatytułowana „Jak się staje, kim się jest” prezentuje prace artystów współczesnych z Polski, Niemiec, Japonii, Wielkiej Brytanii, Litwy i Rosji, podejmujących refleksję nad istotą twórczości i tradycji artystycznej. Wśród zgromadzonych na niej instalacji, malarstwa, prac audio i wideo, przewijają się wątki autobiograficzne, zagadnienia związane z pamięcią, traumą i ikonografią młodości.
Projekt inspirowany jest wczesnymi latami szkolnymi (1926–1934) Tadeusza Kantora, które spędził w Tarnowie. To miasto nie jest tylko miejscem, gdzie artysta, późniejszy prekursor awangardy, chodził do gimnazjum; tu także podjął decyzję, że zostanie malarzem i tu powstały jego pierwsze malarskie wprawki.
„Tytułowe pytanie +Jak się staje, kim się jest+ jest kluczowe szczególnie dla artystów. To wszystkie inspiracje, lata młodzieńcze, wykształcenie, które składają się na ich drogę twórczą” - powiedziała PAP jedna z kuratorek wystawy Marika Zamojska.
Projekt inspirowany jest wczesnymi latami szkolnymi (1926–1934) Tadeusza Kantora, które spędził w Tarnowie. To miasto nie jest tylko miejscem, gdzie artysta, późniejszy prekursor awangardy, chodził do gimnazjum; tu także podjął decyzję, że zostanie malarzem i tu powstały jego pierwsze malarskie wprawki.
W Pałacyku Strzeleckim ukazano twórczość takich artystów jak: Vasil Artamonov & Alexey Klyuykov, Bownik, Simon Fujiwara, Heike Gallmeier, Tadeusz Kantor, Tomasz Kowalski, Zbigniew Libera, Jonas Mekas, Eugeniusz Rudnik, Daniel Rumiancew, Aiko Tezuka, Honza Zamojski, Anna Zaradny. Przedstawieni zostali również inni przedstawiciele awangard, jak twórca filmu eksperymentalnego Jonas Mekas i współtwórca tzw. polskiej szkoły muzyki elektroakustycznej Eugeniusz Rudnik.
Według autorów wystawy dominującym motywem przewijającym się w prezentowanych pracach stała się przeszłość i osobisty stosunek twórców do tradycji zarówno artystycznej, jak historycznej czy kulturowej.
Wystawie, która potrwa do 23 czerwca towarzyszą dodatkowe wydarzenia, takie jak m.in. spacer tarnowskimi śladami Tadeusza Kantora, kino plenerowe z premierą etiudy filmowej „play Kantor”, rodzinne warsztaty plastyczne oraz spotkanie z Marią Stangret-Kantor i Lechem Stangretem. Wstęp na wystawę i wydarzenia towarzyszące jest bezpłatny.
Jak poinformowała PAP dyrektor BWA Tarnów Ewa Łączyńska-Widz, wystawa „Jak się staje, kim się jest” inauguruje działalność tarnowskiego BWA w nowej, parkowej i stałej siedzibie. Jest też początkiem długofalowego projektu „Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal” poświęconego relacji regionalnego dziedzictwa i sztuki współczesnej.
„Po raz pierwszy w 37-letniej historii naszej instytucji mamy własny budynek, to niezwykła dla nas chwila. Rozpoczynamy też największy projekt wystawowy współfinansowany ze środków unijnych” - zaznaczyła dyrektor.
W ramach projektu rozpisanego na najbliższe dwa lata w galerii BWA odbędą się cztery wystawy sztuki współczesnej, których tematy związane będą z wątkami historii i kultury Tarnowa oraz okolic, pokazanymi przez pryzmat sztuki współczesnej.
Po wystawie inspirowanej wczesnym latom Tadeusza Kantora przyjdzie czas na "Zalipie", czyli ekspozycję m.in. etnodizajnu inspirowaną podtarnowską wsią słynącą z malowanych chat. Na przyszły rok zaplanowano wystawy inspirowane historią Żydów w Tarnowie oraz poświęconą wątkom romskim. Projekt kosztujący blisko 800 tys. zł w prawie połowie zostanie sfinansowany ze środków unijnych.
Nowa siedziba Galerii Miejskiej BWA mieści się w gruntownie odremontowanym, zabytkowym Pałacyku Strzeleckim. Zrujnowany budynek został przywrócony do świetności dzięki środkom unijnym. Tarnów pozyskał na ten cel blisko 3,3 mln zł w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (MRPO). Całkowity koszt remontu osiągnął prawie 5,5 mln zł.
W zmodernizowanym budynku urządzono sale wystawowe i konferencyjną wraz z zapleczem. Galerię wyposażono w multimedialny sprzęt ekspozycyjny. Specjalistyczny sprzęt umożliwi też organizację koncertów, spektakli i innych wydarzeń plenerowych.(PAP)
rgr/ pz/