Zakupione w 2014 r. roku przez Muzeum Narodowe w Gdańsku prace współczesnych artystów z Austrii, Chorwacji, Estonii, Niemiec i Rosji będzie można oglądać od piątku na wystawie w Pałacu Opatów w Oliwie. Pokazanych zostanie 12 fotografii i trzy prace wideo.
"Wystawa jest efektem programu powiększania kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku o wątki i tematy, jakich wcześniej w naszych zbiorach nie było tzn. prace odnoszące się do przełomu historycznego, który dokonał się po 1989 r. w Europie, ale też i takich zagadnień jak cielesność, identyfikacja seksualna, funkcje społeczne kobiet i mężczyzn, tożsamość narodowa i religijna" - powiedziała w czwartek PAP jedna z kuratorek wystawy Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka.
Na wystawie zatytułowanej "Nowe otwarcie. Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku – edycja europejska" zaprezentowane zostaną dzieła VALIE EXPORT (Austria), Sanji Ivecović (Chorwacja), Jaana Toomika (Estonia), Barbary Klemm (Niemcy) oraz Andreya Kuzkina (Rosja).
Prace są z różnych lat. Najstarsza pochodzi z 1971 r., a najmłodsza z 2002 r.
Największą część wystawy stanowić będzie 10 zdjęć Barbary Klemm, która należy do jednych z najbardziej uznanych niemieckich dokumentalistów. Artystka zajmuje się fotografią od lat 60. XX wieku. W 2010 r. Muzeum Narodowe w Gdańsku zorganizowało retrospektywną wystawę jej 150 fotografii pt. „Światłocień/Helldunkel”.
Zakupione przez gdańskie muzeum fotografie Klemm przedstawiają m.in. różne protesty społeczne w zachodnich Niemczech w latach 70. i 80. ubiegłego wieku, ale także poruszają tematykę roli zawodowej kobiet i mężczyzn (Fabryka sardynek w Vigo w Hiszpanii z 1973 r. i Odbiór Izby Gospodarczej we Frankfurcie z 1986 r.).
Największą część wystawy stanowić będzie 10 zdjęć Barbary Klemm, która należy do jednych z najbardziej uznanych niemieckich dokumentalistów. Artystka zajmuje się fotografią od lat 60. XX wieku. W 2010 r. Muzeum Narodowe w Gdańsku zorganizowało retrospektywną wystawę jej 150 fotografii pt. „Światłocień/Helldunkel”.
Są też dwa zdjęcia Klemm odnoszące się do różnego oblicza systemu komunistycznego i demokratycznego tj. "Leonid Breżniew, Erich Honecker, 30-lecie NRD", Berlin Wschodni (1979), czyli słynny pocałunek wodzów narodów radzieckiego i wschodnioniemieckiego oraz "Wizyta Ronalda Reagana", Berlin Zachodni (1982), pokazujące trzech niemieckich policjantów bijących pałkami leżącego demonstranta.
Na wystawie w Pałacu Opatów, Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, zobaczyć można będzie także dwie fotografie autorstwa VALIE EXPORT. To jedna z najważniejszych austriackich artystek intermedialnych, performerka i akcjonistka. W swojej twórczości podejmuje tematy związane z ciałem i płcią, często posługując się własnym ciałem jako narzędziem sztuki. Do kolekcji trafiły jej dwa zdjęcia, które są powiększeniami nieużytych w montażu fragmentów taśmy filmowej z filmu Menschenfrauen (Kobiety ludzie) z 1979 roku.
Prace pozostałych trzech artystów na wystawie to filmy wideo będące zapisem przeprowadzonych przez nich performance.
Do zbioru gdańskiego muzeum trafiło wideo "Personal Cut" Sanji Ivecović. To pochodząca z Chorwacji rzeźbiarka, fotografka i performerka, która skupia swoją uwagę na życiu kobiety i jej zmieniającej się sytuacji we współczesnym świecie. Była jedną z pierwszych artystek z byłej Jugosławii, która określiła siebie jako artystkę feministyczną.
Inną pracą na wystawie, dotyczącą tożsamości artysty w kontekście utraconej więzi rodzinnej, jest wideo estońskiego twórcy Jaana Toomika "Untitled" (To Brother) ["Bez tytułu" (Do brata)] z 2002 roku.
Na ekspozycji obejrzeć można też będzie wideo performance, zapis eksperymentu artysty nad swoim ciałem "What ever is over there" (Cokolwiek tam jest) z 2011 r., którego autorem jest Andrey Kuzkin z Rosji.
Wystawa najnowszych nabytków sztuki współczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku potrwa do 8 lutego. (PAP)
rop/ dym/