Ok. 90 prac Hanny i Leszka Nowosielskich, znanych głównie z twórczości w ceramice, oglądać można będzie od piątku w Muzeum Narodowym w Gdańsku. To pierwsza tak bogata prezentacja dorobku tych artystów na Pomorzu.
"Zaczęli w latach 50. ubiegłego wieku od malowania naszkliwnego na gotowych wyrobach porcelanowych - paterach, wazonach i serwisach - z wytwórni w Ćmielowie, Wałbrzychu czy Chodzieży. Stworzyli do tego własną technologię. Wzory były bardzo oryginalne. Leszek Nowosielski ze względu na zainteresowanie historią dobierał np. motywy rycerskie. Jeśli chodzi o Hannę Nowosielską to czerpała ona swoje inspiracje m.in. z kostiumologii. W ich twórczości ceramicznej nie brakowało też wzorów abstrakcyjnych" - powiedziała PAP kurator wystawy, Joanna Szymula-Grygiel.
Małżeństwo specjalizowało się również w kompozycjach wielkoformatowych. Z tych realizacji na wystawie, zatytułowanej „Atelier Nowosielskich”, pokazane zostaną rozbudowane obiekty reliefowe, złożone z wielu ceramicznych paneli o charakterze narracyjnym oraz abstrakcyjnym, takie jak "Bitwa pod Wiedniem", "Zwycięstwo pod Wiedniem", "Biesiada", "Bachanalia" czy "Hiroszima". Ich autorstwo przypisuje się głównie Leszkowi Nowosielskiemu.
Na wystawie znajdzie się także kilka jego obrazów z nurtu abstrakcji niegeometrycznej.
"Będzie wśród nich obraz odnoszący się do tragicznych wydarzeń w grudniu 1970 r. na Wybrzeżu, które mocno poruszyły wówczas artystę. W dziele tym widać wyraźne odniesienia do +Masakry w Korei" Pablo Picasso - Nowiosielski namalował żołnierzy strzelających do swoich ofiar, a sylwetki postaci mają kubistyczny kształty" - wyjaśniła Szymula-Grygiel.
Pasją Hanny Modrzewskiej-Nowosielskiej była ceramiczna rzeźba kameralna – na wystawie zaprezentowane zostaną jej figurki m.in. z cyklów: "Balet/ Taniec", "Fauny i Nimfy", "Holokaust", a także oryginalne formy-wazony inspirowane kształtami natury.
Na ekspozycji w salach Zielonej Bramy pokazane zostaną też elementy pracowni Nowosielskich, w tym fragmenty form, z których wypalali potem kafle, elementy ornamentacyjne, palety malarskie i sztalugi.
Zgromadzone na wystawie prace pochodzą z kolekcji rodziny artystów, z wyjątkiem jednej kompozycji ceramicznej zakupionej po Międzynarodowej Wystawie Ceramiki w 1973 roku przez Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Leszek Nowosielski (1918-1999 - Warszawa). Kształcił się na Politechnice Warszawskiej w dziedzinie chemii. Zainteresowanie sztuką pogłębiał podczas wojny na prywatnych lekcjach malarstwa udzielanych mu przez kolorystę, malarza i grafika Jana Rubczaka. Po wojnie prowadził przez kilka lat własną wytwórnię chemiczną w Gliwicach, co okazało się przydatne w późniejszej pracy ceramika. Debiutował w 1949 r. wystawą w BWA w Gliwicach. Jego prace znajdują się w kolekcjach muzeów narodowych w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku, w Muzeum Ziemi Mazowieckiej w Płocku, Muzeum Archeologicznym w Warszawie, a także w galeriach i kolekcjach prywatnych w Polsce i na świecie.
Hanna Modrzewska-Nowosielska (urodziła się w 1917 r. w Kijowie, zmarła w 2008 r. w Podkowie Leśnej). Ukończyła studia w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych na kierunku scenografii w 1950 r., następnie przez dwa lata była asystentką wybitnego scenografa i malarza Otto Axera podczas pracy w Teatrze Współczesnym i Operze Warszawskiej. Jednym z operowych przedstawień, przy których współpracowała z Axerem, była "Hrabina" w reżyserii Leona Schillera (1951). Od 1956 r. zajmowała się ceramiką. Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach w Polsce i za granicą.
Wystawa „Atelier Nowosielskich” będzie czynna do 15 maja. (PAP)
rop/ pz/